Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Docenten worden steeds meer gestimuleerd om hun (docent)competenties te blijven ontwikkelen. Een groot deel van het trainingsaanbod richt zich op longitudinaal werkplekleren (Schreurs et al., 2016; Steinert et al., 2016), wat betekent dat docenten hun competenties in de praktijk blijven ontwikkelen (Steinert & Mann, 2006). Deze competentieontwikkeling vraagt om zelfreflectie, maar ook om input in de vorm van feedback. Studenten zijn in deze context een mogelijke bron van feedback. Echter, in onze setting zien we dat docenten weinig gebruik maken van studentevaluaties als basis voor reflectie en competentieontwikkeling. Het doel van deze rondetafel sessie is om te brainstormen over een aanpak waarbij docenten studentevaluaties beschouwen als ondersteuning voor gerichte ontwikkeling van hun docentschap. Met andere woorden, op welke manier kan sterker ingezet worden op het gebruik van deze gegevens voor competentieontwikkeling?
Doel:
Hoe kunnen docenten gestimuleerd worden om te reflecteren op studentevaluaties met als doel hun eigen docentcompetenties te blijven verbeteren?
Doelgroep:
Ieder die geïnteresseerd is in de ontwikkeling van docentcompetenties en evaluatie: studenten, docenten, programmacoördinatoren
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Na een korte introductie in de thematiek worden deelnemers gestimuleerd om na te gaan hoe zij de relatie tussen evaluatie, reflectie en docentprofessionalisering zien. We vragen hen vervolgens om te delen in welke mate – en hoe – in hun eigen contexten gebruik wordt gemaakt van evaluaties als basis voor competentieontwikkeling van docenten en/of professionals. Hoe worden zij ondersteund in het gebruik van evaluatiegegevens? In groepen worden vervolgens concrete (verdere) ideeën uitgewerkt. Na een plenaire terugkoppeling worden generieke adviezen en de aanpak van Maastricht University gedeeld.
Referenties (max 2.):
Schreurs, M. L., Huveneers, W., & Dolmans, D. (2016). Communities of teaching practice in the workplace: Evaluation of a faculty development programme. Medical Teacher, 38(8), 808-814.
Steinert, Y., & Mann, K. V. (2006). Faculty development: principles and practices. Journal of veterinary medical education, 33(3), 317-324.
Steinert, Y., Mann, K., Centeno, A., Dolmans, D., Spencer, J., Gelula, M., & Prideaux, D. (2006). A systematic review of faculty development initiatives designed to improve teaching effectiveness in medical education: BEME Guide No. 8. Medical teacher, 28(6), 497-526.
Max aantal deelnemers :
25 (bij voorkeur in een ruimte waarin er geschoven kan worden met tafels)