Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Waardevolle reflectie stimuleren 3.0: hoe doe je dat?
NB.: Deze workshop is een op zichzelf staand vervolg op de NVMO 2019 workshop ‘Reflectie stimuleren’ en NVMO 2020 workshop ‘Waardevolle reflectie stimuleren: hoe en met welk effect?’ . Verschillende deelnemers gaven na beide workshops aan op een later moment graag meer te willen oefenen aan de hand van nieuw materiaal. De opzet van de workshop is grotendeels gelijk; de inhoud is aangepast naar de nieuwste resultaten van het onderzoek waarop deze workshop is gebaseerd.
Doel:
Het doel van deze workshop is deelnemers een palet aan interactionele strategieën te laten zien die zij kunnen inzetten om reflectie te stimuleren tijdens schakelmomenten in reflectie-onderwijs. Dit palet is gebaseerd op empirisch onderzoek naar waardevolle begeleiding van groepsreflectie-onderwijs. Hiervoor maken we gebruik van video-opnames van reflectie-onderwijs op alle acht Nederlandse huisartsopleidingen en reflectieve interviews met docenten en aios die aanwezig waren tijdens die opnames. Na afloop van de workshop zijn deelnemers in staat deze handelingsalternatieven toe te passen in hun eigen onderwijssituaties.
Doelgroep:
Docenten reflectie-onderwijs
Opzet: activiteiten en opbrengst:
De focus in deze workshop ligt bij de bijdrage van docenten in de zoektocht van een specifieke ingebrachte situatie naar een type ervaring waaraan alle aios die aanwezig zijn bij het onderwijs kunnen relateren – zonder de specifieke situatie uit het oog te verliezen. Het slagen van die zoektocht is een belangrijke (zo niet de belangrijkste) voorwaarde voor het creëren van educatieve waarde voor alle deelnemers aan het reflectie-onderwijs.
Aan de hand van geanonimiseerde audiofragmenten van aios en docenten en authentieke videofragmenten van groepsreflectie-onderwijs bespreken we onderwijssituaties die volgens deelnemers wel of niet bijdragend waren in het zoeken van educatieve waarde voor alle deelnemers. We combineren daarbij aiosperspectieven en docentperspectieven met wat daadwerkelijk gebeurde in de onderwijssituatie waarop zij reflecteerden. Door de videofragmenten steeds te pauzeren als iemand anders de beurt neemt tijdens de interactie die plaatsvindt in het opgenomen reflectie-onderwijs, ervaren deelnemers het onderwijs ‘live’. Zo kunnen we gezamenlijk de handelingsmogelijkheden van de docent bespreken as the interaction unfolds.
Referenties:
van Braak, M., Giroldi, E., Huiskes, M., Diemers, A. D., Veen, M., & van den Berg, P. (2021). A participant perspective on collaborative reflection: video-stimulated interviews show what residents value and why. Advances in Health Sciences Education, 1-15.
van Braak, M., Veen, M., Muris, J., van den Berg, P., & Giroldi, E. (submitted). A professional knowledge base for collaborative reflection education:
a qualitative description of teacher goals and strategies.
Max aantal deelnemers :
onbeperkt