Virtuele Crime Scenes: De toekomst voor educatie in Forensisch Onderzoek

Informatie
Auteurs
A.A. Agten
B.B. Bekaert
S.G. Graindor
S.V. Vangoidtsenhoven
Organisatie
KU Leuven
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

De studenten van de Master Forensische Biomedische Wetenschappen hebben zo goed als geen mogelijkheden om een plaats delict te bezoeken vanwege het risico van besmetting op een echte plaats delict en vanwege beperkingen als gevolg van het beroepsgeheim. Zij missen dus de mogelijkheid om hun kennis van het onderzoek op de plaats delict op de proef te stellen. Met CrimeHouseVR hebben we een complete virtuele plaats delict gecreëerd om hun procedurele vaardigheden te oefenen.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

CrimeHouse VR is een virtual reality ervaring onderverdeeld in een tutorial en 3 verschillende crime scenes. In elke crime scene worden nieuwe vaardigheden toegevoegd en de in-game feedback van de vaardigheden wordt per level verminderd. Verder wordt alles wat de student in de virtuele plaats delict doet, naar een server gestuurd. Deze gegevens worden na de VR-sessie in de les met de docent besproken.

De eerste les bestaat uit een inleiding en een demonstratie door de docent, gevolgd door de VR-tutorial. Na de tutorial, doorlopen de studenten de 1e plaats delict. Specialistische instrumenten zoals dactyloscopie, serologie en uitstrijkjes worden al in les 1 toegepast. In lessen 2 en 3 wordt het sporenonderzoek een stap verder gebracht door het visualiseren van latente sporen door middel van alternatieve lichtbronnen en fluorescente reagentia. Sporen en voorwerpen kunnen worden geregistreerd met behulp van genummerde bordjes, gefotografeerd en vervolgens opgeslagen om de hypothese te staven. Het verzamelde bewijsmateriaal staat centraal in les 3.

De groepsdiscussies na les 1 en 2 worden begeleid door de docent en zijn erop gericht de studenten zelf te laten uitzoeken welk bewijs ze mogelijk hebben gemist, welke proeven hadden moeten/kunnen worden uitgevoerd, wat de relevantie is van de onderzoeken en de interpretatie van het verkregen bewijs. In practicum 3 moeten de studenten zelf feedback geven over hoe ze denken dat ze hebben gepresteerd door gebruik te maken van het online evaluatierapport dat door de toepassing wordt verstrekt.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Studenten hebben bij twee afzonderlijke gelegenheden feedback gegeven voordat de toepassing werd vrijgegeven. 94% van de studenten gaven aan dat de VR-toepassing hun hielp om de leerstof voor het vak te verwerken.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Feedback van de studenten tijdens de ontwikkeling van de toepassing was van essentieel belang om de toepassing zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Daarnaast is de applicatie getest door een groot aantal politieagenten. Deze feedback uit het werkveld was van grote waarde bij het ontwikkelen van waarheidsgetrouwe scenario’s om de studenten uit te dagen een plaats delict kritisch te onderzoeken. De opbouw in moeilijkheid van de crime scenes zorgt er voor dat studenten zelfstandiger worden in het onderzoeken van een plaats delict.

Referenties (max. 2):

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee