Virtual Reality: onderdompeling in de leefwereld van je patient.

Informatie
Auteurs
M.B. Berk
Organisatie
UMC Utrecht
Congres
2024
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Van toekomstige artsen wordt verwacht dat zij samen met de patiënt beslissingen kunnen nemen over de zorg en daarin meer dan alleen de medische aspecten in het leven van de patiënt meenemen. De sociale en maatschappelijke context van patiënten, zoals een laag opleidingsniveau, leven in armoede of met een taalbarrière hebben grote invloed op iemands gezondheid en behandeling.

Om patiëntgerichte zorg te kunnen leveren is het belangrijk dat de zorgverlener zich kan inleven in die sociale context van de patiënt. De realiteit is dat zorgverleners en (met name sociaal kwetsbare) patiënten vaak uit verschillende leefwerelden (‘bubbels’) komen.

Het zelf ervaren van een andere leefwereld kan studenten helpen van perspectief te wisselen. Belangrijk daarbij is dat de student echt ondergedompeld wordt in die leefwereld. Het is niet altijd mogelijk om geneeskundestudenten ervaring op te laten doen in de wijk of bij een huisbezoek. En ook als dit wel lukt, is het voor studenten vaak moeilijk de ervaring goed te duiden.

Virtual Reality (VR) is een veelbelovende technologie die gebruikt kan worden om studenten ‘levensecht’ in de wereld van een patiënt te plaatsen en daarmee een stukje van bijvoorbeeld diens (sociale) context te ervaren. In deze workshop delen we hoe VR als onderwijsvorm is ingezet om ervaring op te doen met perspectiefwisseling en om inzicht te krijgen in social determinants of health. Met het VR scenario hopen we bij te dragen aan het leren herkennen van sociaal kwetsbare patiënten en het creëren van meer begrip bij studenten.

We laten zien welke meerwaarde VR-onderwijs voor ons heeft en welke uitdagingen hierbij komen kijken. En samen denken we na voor welke andere doeleinden VR ingezet kan worden in het onderwijs.

Doel:

Na de workshop heb je inzicht in wat de toegevoegde waarde van VR in het onderwijs kan zijn om de student te helpen zich in te leven in patiënten en zicht te krijgen op de sociale en maatschappelijke factoren die een rol spelen in diens leven, wat er komt kijken bij het ontwikkelen van dit onderwijs, en welke uitdagingen je daarbij tegen kunt komen.

Doelgroep:

Docenten, studenten, opleiders van zorgprofessionals, die de invloed van de maatschappelijke context van de patiënt op diens gezondheid willen laten zien en ervaren.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

In deze workshop gaan de deelnemers in groepjes langs drie ‘stations’ om 1) zelf een stukje VR-scenario te ervaren, 2) te bespreken hoe je de werkzame elementen van VR kunt toepassen en inbedden in onderwijs, en 3) te bediscussiëren met elkaar wat redenen kunnen zijn om VR te gebruiken, en wat erbij komt kijken.

Referenties (max 2.):

Max aantal deelnemers :

21

Beschrijving van de interventie/innovatie:
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Referenties:
Trefwoorden:

Digitaal leren en innoveren Skills en Simulatie (DSSH) Overig, namelijk: Virtual Reality Virtual Reality and Perspective taking sociale determinanten van gezondheid

Wijze van presentatie:
Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee