Virtual Reality in (bio-) medisch onderwijs

Informatie
Auteurs
A.J. Eppinga
D. van der Ham
D.C.M. . Onvlee
D.P. Zwart
F. Slond
J. van Gogh
J.A. . van Knegsel
K.J. Kwant
L.O. van der Plank
M.B. Berk
Organisatie
UMC Utrecht
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Virtual Reality (VR) is een potentieel nuttig leermiddel om studenten in het (bio)medisch domein veilig te trainen in realistische scenario’s en om het onderwijs tijd- en plaats onafhankelijk aan te bieden, wat in tijden van beperkte capaciteit voor begeleiding een goede oplossing biedt. Het Onderwijscentrum van het UMC Utrecht wil daarom vervolgstappen maken om toekomstbestendig onderwijs met VR te organiseren.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

In 2022-2023 worden drie VR-apps ontwikkeld en ingezet als leermiddel in drie onderwijspilots:

Pilot 1:

De VR-app ‘OK Ready’ heeft als doel om professionals in opleiding te laten oefenen in het bedrijfsklaar maken van de OK. Dit biedt mogelijkheden om studenten zich beter voor te bereiden op de praktijk. De doelgroep betreft toekomstige operatieassistenten en anesthesiemedewerkers. De app wordt ingezet tijdens de Beroepsvoorbereidende Periode.

Pilot 2:

De VR-app ‘Sterile’ heeft als doel om studenten te laten oefenen in het steriel werken in het lab. Gedurende een experiment moeten studenten een steriele procedure uitvoeren die niet mag worden onderbroken. De VR-app biedt mogelijkheden om dit te oefenen, zoals het werken met steriele instrumentatie. Dit biedt potentieel mogelijkheden voor studenten om zich beter voor te bereiden op de praktijk, met meer vertrouwen in eigen kunnen. De doelgroep betreft studenten biomedische wetenschappen en wordt ingezet tijdens de cursus Early Life Events, Diagnostics en Treatment.

Pilot 3:

De VR-app ‘Coschap in de wijk’ heeft als doel studenten bewust te maken van de patiëntcontext binnen als buiten de spreekkamer. De doelgroep betreft studenten geneeskunde en wordt aangeboden tijdens het voorbereidend blok op het coschap in de wijk.

Pilot 1 en 2 worden in maart 2023 uitgevoerd. Pilot 3 zal najaar 2023 worden uitgevoerd. Het evaluatieonderzoek richt zich op het ontwerp van de VR apps en de plek van het leermiddel in de onderwijsleeromgeving.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

De pilots geven inzicht in de wijze waarop de studenten, docenten en de ondersteunende organisatie het VR onderwijs ervaren en waarderen. De eerste resultaten worden in april verwacht.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

VR vraagt een iteratief ontwerp- en ontwikkelproces, waarbij usability testing een belangrijke fase is voorafgaand aan implementatie.

VR onderwijs vraagt niet alleen om een duidelijk onderwijs- en onderzoeksplan, maar vraagt ook veel van de onderwijsorganisatie. Een implementatieplan met daarin uitgewerkte randvoorwaarden helpt om VR onderwijs ook echt een plek te geven in een curriculum.

Referenties (max. 2):

Makransky, G. en Peterson, G. (2021). The Cognitive Affective Model of Immersive Learning (CAMIL): a Theoretical Research-Based Model of Learning in Immersive Virtual Reality. Educational Psychology Review 33. Pages 937–958

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee