Virtual Reality binnen de Medische Vervolgopleiding

Informatie
Auteurs
E. Tan
G.C.M. Claessen
J. Velers
T. Coolen
Organisatie
Radboudumc
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Virtual Reality (VR) is een techniek die veel mogelijkheden biedt voor medisch (vervolg-) onderwijs. Het kan dienen als een simulatie-omgeving waar je, effectief en efficiënt, ervaringen kunt opdoen en skills kunt trainen. In het Radboudumc zijn er in 2019 en 2020 twee pilots met VR uitgevoerd binnen de medische vervolgopleiding.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

1. Een 360-graden film ‘De rollen omgedraaid’: de zorgverlener, in dit geval aio’s van verschillende disciplines, wordt zich bewust van de impact van hun handelingen en communicatie op de patiënt. De film is zo gemaakt dat je de situatie vanuit het perspectief van de patiënt ervaart. Hoewel de ervaring fictief is, roept het wel echte emoties op.

2. Een VR-applicatie ‘Patiëntcomfort en communicatie’. Met hulp van een VR- training (evt voorafgaand aan een trainingsdag) maken we aios bewust van het belang van juiste communicatie en laten we hen oefenen met het op de juiste wijze toepassen van communicatieskills. De VR biedt verschillende mogelijkheden om deelnemers bewust te maken van eigen verbale en non-verbale communicatie. De 3D simulatiegame laat aios zelf oefenen met het toepassen van patiëntcomfort-technieken. In een virtuele oefensituatie wordt verbaal en non-verbaal gedrag gemeten tijdens een patiëntcontact met een avatar.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

85% van de respondenten geven aan daadwerkelijk het gevoel te hebben in de VR omgeving aanwezig ’ te zijn.

85% van de respondenten geeft aan meer begrip te hebben gekregen voor de patiënt.

71% van de respondenten geeft aan zich meer bewust te zijn geworden van het eigen handelen.

Een patiënt die de VR testte gaf aan dat VR al eerder in de opleiding een plek moet krijgen.

In veel evaluaties wordt gesproken over het leerpunt om persoonsgerichter te communiceren en te handelen.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

De belangrijkste les en implicatie voor de praktijk is dat het gebruik van VR niet op zich kan staan. Deelnemers gaven aan dat een goede nabespreking, discussie over gedragsalternatieven, het kunnen uiten van frustraties en succeservaringen, leidt tot ander gedrag en een betere en completere leerervaring

Een virtuele wereld aanbieden kan van meerwaarde zijn voor de beleving van patiëntgericht handelen voor de zorgprofessional. Het kan verder worden uitgebreid naar interprofessioneel samengestelde groepen of naar andere onderwerpen. De RHA gaat hier komend jaar verder op investeren.

Verder daagt VR ook uit tot het maken van duidelijke en handzame handleidingen, zodat het ook individueel en op afstand is toe te passen. Ook andere technische aspecten zijn van belang: beheer en onderhoud, digitale toegang tot de software of film en het vinden van een uitgifteplek.

Referenties:

‘Zorg door een virtuele bril’, A.Maseland in Nursing, maart 2018

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee