Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Zoals medici klinisch redeneren, zo beredeneren verpleegkundigen wat voor de patiënt het gevolg
is van de gezondheidsproblematiek voor het dagelijks functioneren. De geneeskunde legt haar
focus op de pathofysiologie en denkt reductionistisch. De verpleegkundige denkt vanuit het
holistisch perspectief. Zoals het eruit ziet zijn deze twee kerndisciplines complementair aan elkaar.
Maar deze grenzen zijn niet zo scherp. Verpleegkundigen overschrijden de grens met de
geneeskunde. Omgekeerd zijn het medici die inmiddels overtuigd van een holistisch mensbeeld.
Is dit een gewenste ontwikkeling of moet iedere discipline zich bij haar leest houden?
In deze workshop heeft de deelnemer de mogelijkheid om zich in het klinisch redeneren te
oriënteren op het verpleegkundig terrein. Kun je als dokter redeneren in het verpleegkundig
domein en hoe redeneren verpleegkundigen als zij zich in het medisch domein begeven? Na
uitleg aan de hand van de clinical reasoning cycle en specifieke verpleegkundige redeneertools,
krijgt u enkele casussen voorgelegd.
Doel:
Deelnemers hebben;inzicht in de overeenkomsten en de verschillen in het klinisch redeneren tussen de medische en
verpleegkundige discipline. ervaren hoe het is om met een verpleegkundig referentiekader patientproblemen te definieren en krijgen zodoende meer inzicht in het verband tussen de medische en verpleegkundige ‘body’s of
knowledge’.
Doelgroep:
Artsen en arts-opleiders die studenten MANP opleiden. Studenten geneeskunde.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
15 min: Inleiding in het verpleegkundig domein en het verpleegkundig redeneren.
Activiteit:
Uitleg van het verpleegkundig redeneren
Opbrengst:
Basiskennis verpleegkundig redeneren voor medici.
10 min:
Korte discussie
Activiteit:
Deelnemers reflecteren op hun beeld over beide disciplines
Opbrengst:
Definitie of sprake is van een ‘heilig huisje’ en de betekenis daarvan voor
samenwerking.
25 min:
Casusanalyse
Activiteit:
Subgroepen krijgen een casus met de opdracht om een medische en een
verpleegkundige diagnose te beredeneren
Opbrengst:
Er zijn over een casus een medische differentiaaldiagnose en een verpleegkundige
differentiaaldiagnose
15 min:
Vergelijk resultaten van diverse casussen
Activiteit:
Resultaten worden door deelnemers aan elkaar gepresenteerd en geanalyseerd waar
het onderscheid ligt in de beredenering/ perspectief
Opbrengst:
Vergroot bewustzijn van meerdere perspectieven op gezondheidsproblemen en de
consequenties voor behandeling.
10 min:
Discussie
Activiteit:
Is er sprake van overlap of juist niet? Wat is gewenst?
Opbrengst:
Plaatsbepaling van interdisciplinaire samenwerking van medici en verpleegkundigen.
Referenties:
Levett-Jones, T., (2013) Clinical reasoning, learning to think like a nurse. Pearson, Melbourne,
Autralia
Gordon, M., (1995) Verpleegkundige diagnosiek:
proces en toepassing. Lemma, Utrecht.
Rutten, G.E.H.M. (2018) Het geneeskundig proces. BSL, Houten.
Herdman, T.H., Kamitsuru, S. NANDA International verpleegkundige diagnoses en classificaties
2018-2020. BSL Houten.
Schuurmans, M., Lambregts, J., Grotendorst, A., Projectgroep V&V 2020 (2012). Beroepsprofiel
verpleegkundige. V&V 2020 Utrecht.
Max aantal deelnemers :
20