Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Context
Na de optimalisatie van het Mastercurriculum Tandheelkunde Nijmegen, met als kern de inrichting van Masterklinieken, wordt momenteel de gehele Bacheloropleiding Tandheelkunde herzien. We implementeren hiermee het Raamplan Mondzorg 2020 volledig in het curriculum, met het motto “Eerst de mens, dan de mond”. Deze posterpresentatie geeft een overzicht van het proces en de uitkomst van de herziening.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Methode
Om dit curriculum te ontwikkelen, hebben we intensief samengewerkt met onder andere studenten, docenten Tandheelkunde, docenten van verschillende afdelingen van het Radboudumc, docenten Mondzorgkunde van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen, onderwijsexperts van de Radboud Health Academy, onderwijskundigen van de afdeling Tandheelkunde en externe deskundigen. In de organisatie heeft de stuurgroep de taak om de voortgang te bewaken. Naast het kernteam van de Bachelorherziening zijn in het eerste jaar van ontwikkelen werkgroepen gevormd om in kaart te brengen waar de veranderingen wenselijk en nodig zijn. Om deze veranderingen te concretiseren zijn leerlijncoördinatoren aangesteld om met vijf lijnteams het onderwijs vorm te geven.
Een projectplan is geschreven met opdrachten aan de werkgroepen, waarbij eerst de visie op het beroep van tandarts, onderwijs en toetsing is geschreven. Met dat in gedachten zijn de verdere stappen van het ontwikkelen van het onderwijs geformuleerd.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Resultaten
Op 1 september 2022 is het nieuwe curriculum voor Bachelor jaar 1 van start gegaan. De voornaamste kenmerken van ons nieuwe curriculum zijn:
– 5 leerlijnen in het bachelor curriculum waarbij integratie centraal staat;
– Integratie preklinisch onderwijs (tandheelkundige handvaardigheden);
– Beoordeling op Professioneel Gedrag in Prekliniek als deeltoets;
– Werkplek inrichting als Bachelorkliniek (als voorloper op de Masterkliniek);
– Gebruik van EPA systematiek in B2 en B3;
– Interprofessionele samenwerking in de kliniek in B3;
– Onderwijs in Professionele, Persoonlijke ontwikkeling en gedrag nog meer uitgebouwd en verweven in het curriculum. Waarbij in het 1e jaar 6 individuele coachgesprekken plaatsvinden met een professionele coach;
– Toetssystematiek, waarbij toetsen om te leren en je verder te ontwikkelen centraal staat;
– Onderwijsevaluaties die we anders willen vormgeven (4x per jaar enquête bij studenten, gevolgd door groepsgesprek met studenten en docenten).
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Discussie
Bij de posterpresentatie zouden we bij de discussie graag dieper willen ingaan op de manier waarop we zowel de ontwikkeling van als de inhoud van het uiteindelijke curriculum evalueren. Hiervoor hebben we een vernieuwde systematiek ontworpen waarover we graag met het publiek in gesprek gaan. Onze vraag aan het publiek is hoe we deze evaluatie goed vorm kunnen geven en welke moderne inzichten we hierbij kunnen gebruiken.