Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Studenttevredenheid speelt vaak een grote rol in kwaliteitszorgsystemen (Spooren, Brockx, & Mortelmans, 2013). Is dit een heilig huisje? Het studentoordeel dat wordt verkregen middels evaluatieformulieren wordt gebruikt ter indicatie van de onderwijskwaliteit. Vaak kunnen studenten aangeven hoe het onderwijs in hun ogen kan worden verbeterd. De genoemde verbeteringen hebben vrijwel altijd betrekking op veranderingen die door “de opleiding” (e.g., docenten, opleidingsmanagement) uitgevoerd moeten worden. Tegelijkertijd is het aandeel studenten dat actief betrokken is bij verbetering van de onderwijskwaliteit, en hier verantwoordelijkheid in neemt, beperkt. Hierdoor ontstaat de vraag of de centrale rol van studenttevredenheid in kwaliteitszorgsystemen de rol van de student als consument van onderwijskwaliteitsverbetering versterkt. Het thema dat bij deze ronde tafel centraal staat is daarom: de relatie tussen het meten van studenttevredenheid voor onderwijskwaliteit en de rol van studenten als consument bij onderwijskwaliteitsverbetering.
Doel:
1. Uitwisselen over de huidige situatie:
a. Ervaringen uitwisselen over de mate waarin de mening van studenten een rol speelt in het kwaliteitssysteem.
b. Bediscussiëren op welke manier kwaliteitszorgsystemen de rol van de student als consument van onderwijskwaliteitsverbetering beïnvloeden.
2. Bediscussiëren van de gewenste situatie:
a. Bediscussiëren van de gewenste rol van studenten bij onderwijskwaliteitsverbetering.
b. Bestaande initiatieven delen en nieuwe ideeën bedenken om de gewenste situatie te creëren.
Doelgroep:
Iedereen die betrokken is bij kwaliteitszorg, zoals: studenten, docenten, managers, opleidingsdirecteuren, kwaliteitszorgmedewerkers.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Deelnemers geven op verschillende assen aan wat de rol van studenten is bij onderwijskwaliteitsverbetering in hun instelling. Hiermee wisselen deelnemers ervaringen uit en brengen we de huidige situaties in kaart.
Deelnemers analyseren in groepjes hoe evaluatievragen de rol van de student mogelijk beïnvloedt. Hiermee stimuleren we bewustwording bij deelnemers van de invloed van evaluatieformulieren op de rol van de student.
Deelnemers geven op verschillende assen hun persoonlijke gewenste situatie aan en lichten hun posities toe. Hiermee willen we enerzijds de gewenste situatie en de mate van consensus hierover en anderzijds de discrepantie tussen de huidige en de gewenste situatie zichtbaar maken.
Moderatoren delen voorbeelden uit de literatuur waar de rol van de student in het kwaliteitssysteem op een innovatieve wijze is ingevuld. Hiermee stimuleren we de deelnemers tot creatief denken.
Deelnemers brainstormen in groepjes over ideeën om tot de gewenste situatie te komen en pitchen hun ideeën. Hiermee verlaten deelnemers de workshop met inspiratie hoe de gewenste situatie te creëren.
Referenties:
Spooren, P., Brockx, B., & Mortelmans, D. (2013). On the validity of student evaluation of teaching: The state of the art. Review of Educational Research, 83(4), 598-642.
Max aantal deelnemers :
30