Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
In de huidige maatschappij er is veel discussie rondom het verminderen van proefdiergebruik in biomedisch onderzoek en onderwijs. Gevolg is een toenemende aandacht voor de transitie naar proefdiervrije innovaties. Ook in de health-care professies is er een toenemende vraag naar proefdiervrije methoden om het gebruik van proefdieren binnen het onderwijs te verminderen. Binnen het medische onderwijsdomein is het gebruik van simulatie modellen om klinische vaardigheden te trainen uitgebreid beschreven. Simulators kunnen een bijdrage leveren aan de optimalisatie van het leerproces van klinische vaardigheden mits ze effectief en zinvol ingebed zijn in het onderwijs.
In het onderwijs wordt een leeruitkomst bepaald door het leerdoel en de leeractiviteit. Componenten binnen de leeractiviteit hebben invloed op de kwaliteit van de leeruitkomst. Een van deze componenten is de complexiteit. Complexiteit kan worden opgedeeld naar complexiteit van de klinische vaardigheid en naar complexiteit van de gebruikte methode (bijvoorbeeld de simulator).
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Het verband tussen de complexiteit van de vaardigheden training op simulatie modellen en leeruitkomsten is nog niet eerder duidelijk gerapporteerd. De definitie van complexiteit is in de medische literatuur niet exact beschreven en ten gevolge vaak onjuist gebruikt. In deze review wordt complexiteit gedefinieerd en wordt er een hulpmiddel geboden om klinische vaardigheden en simulatie modellen in de diergeneeskunde te classificeren naar een complexiteitscore.
Het doel van deze review is om een overzicht samen te stellen van de huidige simulatie modellen die in veterinaire curricula gebruikt worden, en daarbij een antwoord te formuleren op de onderzoeksvraag:
is er verband tussen de mate van complexiteit van modellen en/of vaardigheden en de leeruitkomsten?
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Om inzicht te krijgen in deze vraag is een systematische review uitgevoerd. Op basis van de zoekstrategie zijn 770 potentiële artikelen geïdentificeerd waarvan er 93 zijn geselecteerd op basis van de inclusiecriteria. In deze bijdrage worden leeruitkomsten bediscussieerd in relatie tot de complexiteit van de klinische vaardigheid én de simulators.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Aldus kan in kaart worden gebracht of de beschreven leeruitkomsten ook de meest effectieve en gewenste methode is om de leerdoelen te beoordelen. De resultaten zullen bediscussieerd worden in de context van de huidige leertheorieën.
Referenties (max. 2):
Referenties
Noyes J.A., et al. (2022). Comparative Effectiveness of Training with Simulators Versus Traditional Instruction in Veterinary Education: Meta-Analysis and Systematic Review. J Vet Med Educ., 49(1):25-38. doi:
10.3138/jvme-2020-0026.
Lane, J. & Slavin, S. (2001). Simulation in Medical Education:
A Review. Simulation & Gaming – Simulat Gaming. 32. 10.1177/104687810103200302.