Uitwisselen van ervaringen tijdens het coschap huisartsgeneeskunde: onderwerpen en leeropbrengsten

Informatie
Auteurs
A. W. M. Kramer
C.W. Walinga
G.T.J.M. Essers
P.C. Barnhoorn
Organisatie
Huisartsopleiding Nederland
LUMC
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Onderdeel van het facultair onderwijs tijdens het 6-weekse coschap huisartsgeneeskunde bij het LUMC is het onderling uitwisselen van ervaringen (UvE). Onder begeleiding van een ervaren huisarts-docent reflecteren coassistenten op hun ervaringen. Over de inhoud en opbrengst van deze vorm van groepsreflectie bij coassistenten is echter weinig bekend.(1) Doel van dit onderzoek is inzicht te krijgen in welke onderwerpen coassistenten in deze fase van de opleiding uitwisselen, wat hun belangrijkste leeropbrengst is, of deze is gerelateerd is aan professionaliteit en in welke mate zij het UvE als veilig en nuttig ervaren voor hun professionele ontwikkeling tot arts.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Om inzicht te krijgen in onderwerpen en leeropbrengsten ontwikkelden we een vragenlijst. Met behulp van stellingen met een 5-punts Likertschaal (1: helemaal oneens tot 5: helemaal eens) onderzochten we de mate van ervaren veiligheid en ervaren bijdrage van UvE aan de ontwikkeling tot arts. De vragenlijst werd afgenomen bij 98 coassistenten huisartsgeneeskunde. De stellingen werden geanalyseerd met IBM SPSS Statistics 25. De onderwerpen en leeropbrengsten werden gecodeerd en geanalyseerd middels een thematische analyse. In de literatuur is een verdeling van professionaliteit in individuele, interpersoonlijke en maatschappelijke aspecten gangbaar.(2) Dit concept gebruikten wij voor analyse van genoemde leeropbrengsten.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Coassistenten voelden zich veilig om ervaringen te delen (mediaan 4, IQR 1; 5-punts Likertschaal) en waardeerden het UvE als belangrijk voor hun ontwikkeling tot arts (mediaan 4, IQR 1; 5-punts Likertschaal).

T.a.v. de uitgewisselde onderwerpen vonden wij drie thema’s. Eerste thema betrof uitdagingen tijdens consultvoering, waaronder omgaan met bepaalde gedragingen van patiënten, zoals boosheid en bezorgdheid. Tweede thema bestond uit omgaan met specifieke patiëntengroepen, waaronder psychiatrische en terminale patiënten. Het derde thema omvatte professionele uitdagingen, zoals meningsverschillen met de opleider, beroepsgeheim en onprofessioneel gedrag.

Leeropbrengsten hadden veelal betrekking op één of meer aspecten van professionaliteit. Individuele aspecten waren versterking van persoonlijke eigenschappen, zoals grensbewaking, authenticiteit en verhoogde zelfeffectiviteit door bijvoorbeeld een nieuw of verruimd inzicht of omgaan met eigen emoties. Interpersoonlijke aspecten waren bijvoorbeeld herkenning, geruststelling en steun vinden bij peers of andere aanpak van communicatie met patiënten of opleider. Maatschappelijke aspecten betroffen ethische vraagstukken rondom bijvoorbeeld levenseinde en grenzen aan autonomie.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

UvE met medecoassistenten biedt op een veilige manier gelegenheid voor het bespreken van praktijkervaringen, zoals uitdagingen m.b.t. consultvoering en specifieke patiëntengroepen. De leeropbrengsten hebben veelal betrekking op verschillende aspecten van professionaliteit. Coassistenten geven aan UvE belangrijk te vinden voor hun professionele ontwikkeling als aankomend arts.

Referenties:

1. Veen M et al. Uitwisselen van ervaringen in de huisartsopleiding. Huisarts Wet. 2015;58(1):6-10.

2. Hodges BD et al. Assessment of professionalism:

recommendations from the Ottawa 2010 Conference. Med Teach. 2011;33(5):354-63.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee