Context / probleemstelling of aanleiding
Probleemstelling (inclusief theoretische onderbouwing en onderzoeksvraag/vragen):
De COVID-19 pandemie is een career shock (onverwachtse gebeurtenis; Akkermans et al., 2018) van invloed op de loopbanen van geneeskundestudenten. Uit onderzoek blijkt dat career shocks loopbaantransities kunnen veroorzaken, loopbaankeuzes kunnen beïnvloeden, en dat ze gepaard kunnen gaan met stress. Echter, hoe de COVID-19 pandemie het loopbaankeuzeproces van geneeskundestudenten beïnvloedde en hoe dit samenhangt met loopbaankeuzestress is nog onbekend. Daarnaast ontbreekt kennis over hoe de impact van de pandemie verschilde tussen geneeskundestudenten. Deze studie onderzoekt de appraisal (evaluatie) van de COVID-19 pandemie bij geneeskundestudenten en hoe deze appraisal samenhangt met loopbaangedragingen en loopbaankeuzestress.
Gebruikmakend van Transactionele Stress Theorie (Lazarus & Folkman, 1984) verwachten wij dat studenten, afhankelijk van hun core self-evaluation (CSE; fundamentele zelfevaluatie), de COVID-19 pandemie als threat (bedreiging) of challenge (uitdaging) voor hun loopbaan evalueren, wat bepaalt of zij zich proactief of passief gaan gedragen in hun loopbaan. We verwachten specifiek dat challenge appraisals gerelateerd zijn aan proactief loopbaangedrag (bijv., netwerken), terwijl threat appraisals gerelateerd zijn aan vermijdend gedrag (bijv., terugtrekken). Ten slotte verwachten wij dat proactief en vermijdend loopbaangedrag respectievelijk negatief en positief gerelateerd zijn aan loopbaankeuzestress.
Met deze studie bieden we meer inzicht in hoe career shocks de loopbanen van geneeskundestudenten kunnen beïnvloeden en welke studenten meer kwetsbaar zijn voor negatieve gevolgen van career shocks. Deze informatie biedt handvatten voor loopbaanbegeleiders om studenten die worden getroffen door een career shock te begeleiden, bijvoorbeeld door middel van herevaluatie technieken.
Methode:
In juni 2021 nodigden we alle masterstudentengeneeskunde van twee universiteiten (N = 2293) uit om een eerste vragenlijst in te vullen (T1). Hier reageerden 507 studenten op. Deze vragenlijst bevatte de CSE schaal en controlevariabelen (leeftijd, geslacht, loopbaankeuzestress). Acht maanden later nodigden we deze studenten uit voor een tweede vragenlijst (T2). Hier reageerden 279 studenten op. Deze vragenlijst bevatte de challenge en threat appraisalschalen, de proactieve- en vermijdende loopbaangedragingenschalen, en de loopbaankeuzestressschaal.
Resultaten (en conclusie):
Data zijn geanalyseerd met behulp van een padmodel. Loopbaankeuzestress T1 werd meegenomen als controlevariabele. Resultaten tonen aan dat CSE niet is gerelateerd aan challenge appraisal en negatief is gerelateerd aan threat appraisal. Challenge appraisal is niet gerelateerd aan proactief loopbaangedrag, terwijl threat appraisal positief is gerelateerd aan vermijdend gedrag. Proactieve en vermijdende loopbaangedragingen zijn respectievelijk niet en positief gerelateerd aan loopbaankeuzestress. Exploratieve analyses toonden aan dat threat appraisal gerelateerd is aan loopbaankeuzestress, en dat deze relatie volledig wordt gemedieerd door vermijdende loopbaangedragingen.
Discussie (beschouwing resultaten en conclusie in het kader van de theorie):
In lijn met onze verwachtingen zien studenten met een lagere CSE de pandemie eerder als een bedreiging voor hun loopbaan, wat vervolgens leidt tot meer vermijdende gedragingen en loopbaankeuzestress. We vonden geen bewijs voor de relaties tussen CSE, challenge appraisal, proactieve loopbaangedragingen en loopbaankeuzestress. Mogelijk zorgde de pandemie voor toekomstonzekerheid waardoor proactief loopbaangedrag niet stressreducerend werkte. Daarnaast kan proactief gedrag mogelijk ook leiden tot het opsporen van loopbaanobstakels, wat kan zorgen voor meer keuzestress.
Onze resultaten suggereren dat loopbaanbegeleiders en opleidingen zich vooral moeten richten op studenten die een career shock als een bedreiging beoordelen. Door middel van herevaluatie technieken (bijvoorbeeld tijdens coachingsessies) kan mogelijk worden voorkomen dat studenten zich vermijdend gaan gedragen en daardoor loopbaankeuzestress ontwikkelen.
Referenties:
Akkermans, J., Seibert, S. E., & Mol, S. T. (2018). Tales of the unexpected: Integrating career shocks in the contemporary careers literature. SA Journal of Industrial Psychology, 44, 1–10. https://doi.org/10.4102/sajip.v44i0.1503
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer publishing company.