Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Zorgprofessionals willen de best mogelijke zorg leveren aan hun patiënt en worden hierin ondersteund door richtlijnen. Deze richtlijnen worden vaak door en voor één specifieke beroepsgroep gemaakt. De methoden die gebruikt worden voor de ontwikkeling richtlijnen zijn vaak verschillend per beroep. Als gevolg hiervan leidt hetzelfde bewijs tot verschillende aanbeveling in verschillende richtlijnen (Burgers, 2004). Dit vormt een probleem voor de patiënt die meerdere zorgprofessionals ziet met tegenstrijdige adviezen. Een tweede ontwikkeling komt voort uit de stijgende zorgkosten. In de huidige richtlijnen is er vaak nog maar beperkt aandacht voor doelmatigheid. Het uiteindelijke doel van dit onderzoek is het ontwikkelen van een training voor werkgroepleden die samen een multidisciplinaire richtlijn gaan ontwikkelen waarbij er aandacht is voor patiëntenparticipatie en doelmatigheid.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Dit onderzoek wordt uitgevoerd aan de hand van het design-based research principe (McKenney & Reeves, 2018). De exploratiefase bestaat uit twee delen; (1) een scoping review over de rol van doelmatigheid in richtlijnontwikkeling, (2) het uitvoeren van een vragenlijstonderzoek in Nederland dat zich richt op vier domeinen: richtlijnontwikkeling, doelmatigheid in richtlijnen, patiëntenparticipatie in richtlijnontwikkeling en onderwijs over richtlijnontwikkeling.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De resultaten van de scoping review geven inzicht in hoe doelmatigheid wordt meegenomen in de ontwikkeling van richtlijnen en welke factoren dat kunnen ondersteunen of stimuleren. De resultaten van het vragenlijstonderzoek geven inzicht in het proces van richtlijnontwikkeling bij verschillende beroepsgroepen beroepen en de rol van patiëntenparticipatie. Daarnaast blijkt uit het vragenlijstonderzoek wat de behoefte is aan training voor werkgroepleden en wat zij verder nodig hebben voor hun deelname aan richtlijnontwikkeling. Deze resultaten zullen de eerste ideeën geven over wat er nodig is om een succesvolle just-in-time multidisciplinaire richtlijnontwikkelingstraining te creëren.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
De exploratiefase zal de basis leggen voor het ontwerp, de implementatie en de evaluatie van een just-in-time training voor werkgroepleden die vanuit verschillende zorgdisciplines werken aan een multidisciplinaire richtlijn.
Referenties (max. 2):
-Burgers JS, van Everdingen JJ. Beyond the evidence in clinical guidelines. Lancet 2004;364:392–3.
-McKenney, S., & Reeves, T. C. (2020). Educational design research: Portraying, conducting, and enhancing.