Toezichthouder of hulpverlener? Een debat over kwaliteitszorg binnen vervolgopleidingen

Informatie
Auteurs
A. Zwirs
B.J. Planken
K.A. van Loon
M. Nijs
Organisatie
Amsterdam UMC loc. AMC
Amsterdam UMC loc. VUmc
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Elke opleidingskliniek dient te beschikken over een kwaliteitssysteem om de kwaliteit van de (medische) vervolgopleidingen binnen de kliniek te borgen. De kwaliteitsmonitoring en -borging van de medische vervolgopleidingen is een wettelijke verantwoordelijkheid van de Centrale Opleidingscommissies (COC) (Kaderbesluit CGS, 2020). COCs professionaliseren zich in het monitoren en borgen van de kwaliteit van medische vervolgopleidingen. De instellingsvisitaties vanuit de RGS hebben aan deze professionalisering verder gestimuleerd.

Naast het houden van toezicht faciliteert en ziet de COC toe op de mogelijkheden tot het bevorderen van de kwaliteit van de opleidingen. Bijvoorbeeld via Teach the Teacher programma’s, het aanbieden van DOO en het gebruik van instrumenten om het opleidingsklimaat en individuele opleiderskwaliteiten te meten.

De vraag is of en in welke mate er een scheiding aanwezig dient te zijn tussen de monitoring en borging van de kwaliteit van de medische vervolgopleidingen enerzijds en de activiteiten op het gebied van kwaliteitsbevordering anderzijds. Kun je zowel toezichthouder als ook adviseur zijn? Kan informatie uit bevorderende activiteiten worden gebruikt voor de toezichthoudende functie? En hoe zit het dan met vertrouwelijkheid?

In deze rondetafelsessie gaan we in op het onderscheid tussen kwaliteitsmonitoring en kwaliteitsbevordering. In de huidige praktijk lijken deze twee processen regelmatig door elkaar te lopen. Tijdens de sessie wordt bediscussieerd of dit een wenselijke ontwikkeling is. Daarnaast is er aandacht voor de rol van het leerhuis in dit geheel.

Binnen Amsterdam UMC wordt getracht een duidelijke scheiding aan te brengen tussen de ’toezichthouder-rol’ (de COC) en ‘adviserende en begeleidende rol’ (het leerhuis). Deze casus en andere casuïstiek dient als startpunt voor het delen van eigen ervaringen van de deelnemers over hoe de kwaliteit van medische vervolgopleidingen het beste geoptimaliseerd zou kunnen worden. Na een Lagerhuisdebat stellen we aan het eind van de sessie een slotconclusie op over de wenselijkheid van een scheiding tussen kwaliteitsmonitoring en kwaliteitsbevordering, die NVMO breed uitgedragen kan worden.

Doel:

Bewust maken van ieders rol binnen een kwaliteitssysteemInspireren in het door ontwikkelen van kwaliteitssystemenKritisch kijken naar vermenging van rollen daar waar het kwaliteit van medische vervolgopleidingen betreft

Doelgroep:

Allen die betrokken zijn bij het continu verbeteren van medische vervolgopleidingen

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Na een korte kennismaking (ben jij een bewaker of begeleider) wordt er inspiratie geboden hoe een kwaliteitssysteem ingericht kan worden. In subgroepen zal de discussie gevoerd worden of een scheiding tussen bevordering en monitoring zinvol is en haalbaar, waarna we overgaan op een lagerhuisdebat. Na een ongetwijfeld felle discussie zullen we zoals het Nederlanders betaamt gaan polderen om te kijken of we tot consensus kunnen komen hoe om te gaan met verschillende rollen binnen een kwaliteitssysteem.

Referenties (max 2.):

Max aantal deelnemers :

40

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee