Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
De uitbraak van het coronavirus in maart 2020 dwong de Faculteit Medische Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen/UMCG ad-hoc alle onderwijsprogramma’s te digitaliseren. Docenten moesten zich in korte tijd professionaliseren in het verzorgen van online (a)synchroon onderwijs, wat de continuïteit en kwaliteit van het onderwijs onder druk zette. Om docenten zo goed mogelijk te ondersteunen in het verzorgen van online onderwijs, hebben de teams ‘Docentprofessionalisering’ en ‘E-learning’ hun krachten en expertise gebundeld in de ontwikkeling van drie ondersteunende diensten.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Moderatoren pool
Er is een pool met (student-)moderatoren opgezet die op afstand ondersteunen bij grootschalige online colleges. Tijdens een online college helpt een moderator bij technische problemen, het monitoren van de chat en het delen van content en/of polls. Tevens bieden ze docenten technisch en didactisch advies voorafgaand en na een online college. Hiervoor ontvingen de moderatoren een uitgebreide training.
Basisinstructie
Docenten kunnen een ‘basisinstructie’ volgen waarin didactische en technische tips gedeeld worden over het verzorgen van effectieve online colleges met behulp van de beschikbare applicaties.
Website
Er is een website ingericht met een veelzijdig aanbod in instructievideo’s, handige formats en relevante theorie met betrekking tot digitaal onderwijs. Hiermee hebben docenten de beschikking over handvatten die ze in staat stellen om zelfstandig klein- en grootschalig digitaal (a)synchroon onderwijs te verzorgen.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Met de aangeboden diensten kon het onderwijs binnen onze faculteit digitaal worden voortgezet. Uit evaluaties blijkt dat docenten zeer tevreden zijn over deze diensten. Van de ondersteuning door moderatoren bij colleges wordt het meest gebruik gemaakt.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Om de kwaliteit van het gedigitaliseerde onderwijs in de toekomst te borgen, is een kritische blik op de inhoud en organisatie nodig, waarbij een structurele en weloverwogen combinatie – of ‘blend’ – van online en fysiek onderwijs dient te worden nagestreefd. De borging van ondersteuning door de bovengenoemde diensten in deze transitie vraagt om een nieuwe visie op blended onderwijs vanuit de medische opleidingen.