‘The right person doing it’ Hoe profilering van de AIOS in medisch onderwijs near-peer teaching kan bevorderen

Informatie
Auteurs
L.L.F.G. Valke
M. Vlenterie
P.J.M. van Gurp
Organisatie
Radboudumc
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Het medisch onderwijs opleidingsklimaat verandert. Waar vroeger een hiërarchisch principe werd gehanteerd van leerling en meester, wordt tegenwoordig een dynamisch proces nagestreefd van student en mentor. Waar dit in de bachelor geneeskunde tot essentiële veranderingen van het curriculum heeft geleid, is er in de masterfase nog veel hetzelfde gebleven. Om in het 3-circle model van Dundee1 te spreken: de manier waarop de AIOS, die in de praktijk de coassistent superviseert, de docenttaak benadert en zijn professionaliteit in deze (the right person doing it) laten te wensen over bij gebrek aan opleiding in deze.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Voor AIOS interne geneeskunde is een onderwijsstage ingericht bestaande uit het gedurende een aantal maanden geven van onderwijs over communicatie, lichamelijk onderzoek en klinisch redeneren binnen het vakgebied interne geneeskunde naast wetenschappelijke verdieping over leerconcepten en onderwijsmethoden. Daarnaast is er vanuit de Radboud Health Academy een topclass medisch onderwijs ontwikkeld waarbij interdisciplinair de theoretische achtergronden van onderwijs en persoonlijke teaching-skills worden behandeld. Een belangrijk onderdeel van deze topclass is het toepassen van de theorie en skills in een project (opzetten van nieuw onderwijs dan wel het verbeteren van reeds bestaand onderwijs middels een PDCA cyclus).

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Dit profiel is haalbaar binnen de huidige kaders van de opleiding interne geneeskunde (in tegenstelling tot de BKO-kwalificatie) en geeft verdieping en individualisering aan de opleiding. De CANMEDS competenties communiceren, samenwerken, leiderschap en professionaliteit staan centraal. De AIOS verwerft kennis over innovatief onderwijs, inzicht in de probleem gestuurde onderwijsmethodiek, begrip van de gevraagde competenties van studenten en kan daarop beter bijsturen. De AIOS leert als mentor de student te begeleiden, gebruik makend van reflecties, coachtechnieken en feedback aan studenten in een veilige leeromgeving van near-peer-teaching. Als laatste ervaart de AIOS het belang van rolmodel zijn voor de student zowel in de kliniek als ook op persoonlijke ontwikkeling en geeft daarmee richting aan actuele thema’s als vitaliteit.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Alhoewel de docentrol verankert is in de belofte gemaakt in de Artseneed2 wordt hier nog te weinig aandacht besteed in de AIOS basisopleiding. Door een profiel medisch onderwijs voor AIOS met near-peer teaching te implementeren kan het Dundee 3-circle model gecompleteerd worden. Het aanbieden van dit profiel aan enthousiaste AIOS tijdens de opleiding versterkt het verband tussen onderwijs én opleiding: the right person doing it!

Referenties:

1 Residents as teachers: Near peer learning in clinical work settings: AMEE Guide No. 106. Subha Ramani et al, 2016. Medical Teacher; vol 38-7, 642-655

2 “ik zal de geneeskundige kennis van mijzelf en anderen bevorderen”

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee