Team-Based Learning (TBL): Elke fase telt?

Informatie
Auteurs
L. Roossien
R. de Vos
T.B.B. Boerboom
Organisatie
Amsterdam UMC loc. AMC
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Team-Based Learning (TBL), een methode om actief leren en samenwerken te stimuleren/faciliteren, biedt studenten de mogelijkheid om conceptuele kennis te verwerven in een reeks van leeractiviteiten, verdeeld over drie fases (voorbereidingsfase, readiness assurancefase en applicatiefase).

Aangenomen wordt dat het leren binnen de ene fase voortbouwt op de andere en dat het leren in alle opeenvolgende fases, zowel individueel als collaboratief, van belang is voor het leren van studenten. Deze aannames voor het leren binnen TBL zijn nog niet empirisch getest.

Om te komen tot een wetenschappelijke onderbouwing van het leerproces binnen TBL, probeert deze studie inzicht te krijgen in of het leren in de opeenvolgende fases van TBL op elkaar voortbouwt en in welke mate alle opeenvolgende fases van TBL voor dit leren van belang zijn. Deze wetenschappelijke onderbouwing kan ervoor zorgen dat er gerichter onderzoek en gerichtere interventies gedaan kunnen worden.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

In deze studie is de kennisontwikkeling van tweedejaarsstudenten geneeskunde van de faculteit geneeskunde van de UvA gedurende het TBL-proces op vijf momenten gemeten in het tijdvak van 7 tot 21 februari 2020. Hiervoor zijn alle studenten uit het cohort 2018-2019 benaderd voor deelname. Om inzicht te krijgen in de totaal opgedane kennis in het TBL-proces, is gebruik gemaakt van een pre- en posttestopdracht. Hierbij is aan studenten gevraagd om hetgeen zij weten over het behandelde onderwerp in de TBL op te schrijven in volledige zinnen. Om inzicht te krijgen in wat een student in elke afzonderlijke fase geleerd heeft, is aan het eind van elke fase een concept-recallopdracht ingezet. In deze opdracht is gevraagd alle kernwoorden/begrippen met betrekking tot het behandelde onderwerp te noteren. Alle opdrachten zijn gescoord en de scores worden gebruikt voor verdere analyse. Om de relatie vaststellen tussen de verschillen fasen in TBL maken we gebruik van Structural Equation Modeling (SEM), een groep statistische technieken die ons in staat stelt om hypotheses op te stellen en te toetsen over de relatie tussen variabelen.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

De steekproef bestaat uit 62 studenten (respons 18 %, 29% M, 71% V) met een gemiddelde leeftijd van 20.9 jaar. De resultaten behaald bij de iRAT en tRAT behorende bij deze TBL bedragen gemiddeld respectievelijk 13,3 (max 16) en 58.7 (max 60). Modellen zullen in de presentatie gepresenteerd worden.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Gekozen methodologie is passend om meer evidentie over de verschillende onderdelen van TBL te verkrijgen. Ondanks de lage respons is de steekproef, gebaseerd op leeftijd, geslacht en behaalde resultaten, een representatieve afspiegeling van het gehele cohort. Resultaten kunnen implicaties hebben voor de invulling van TBL.

Referenties:

Michaelsen, Parmelee, McMahon, & Levine, 2008; Yew, Chng, & Schmidt, 2011

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee