Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
In maart 2020 werd al het contactonderwijs op de faculteit stopgezet vanwege COVID-19. Onderwijs op afstand werd in snel tempo ingevoerd. Zo ook responsiecolleges (bespreking van zelfstudieopdrachten). We analyseren hoe studenten de online responsiecolleges ervaren in vergelijking met reguliere responsiecolleges op de faculteit.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Voor de twee weken durende derdejaars bachelor geneeskundemodule ‘Acute Complexe Zorg’ van het Radboudumc werden elf responsiecolleges (RCs) op afstand verzorgd binnen de Virtual Classroom (VC) in Brightspace (Desire 2 Learn), de digitale leeromgeving van de Radboud Universiteit.
In VC is de docent zichtbaar via camera en kunnen per microfoon of chatfunctie vragen gesteld en/of beantwoord worden.
Na afloop werd een online enquête verzonden naar de studenten (n=80). De enquête bestond uit tien vragen; zeven multiple choice vragen gericht op de toepassing en de motivatie voor het volgen van RCs in VC en drie open vragen gericht op voor- en nadelen van online RCs in VC.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Van de 42 respondenten (52.5%) volgden er 17 (40,0%) evenveel RCs als voorheen. Dertien studenten (31.0%) volgden meer RCs vanwege de verminderde reisafstand. Twaalf studenten (28.6%) volgden minder RCs met als meest genoemde reden ‘werken in de zorg’.
Van de 42 respondenten hadden 36 studenten deelgenomen aan RCs binnen VCs. Dertig daarvan ervoeren leerdoelen met behulp van online RCs evengoed te kunnen behalen als met reguliere RCs. Vierendertig studenten (81%) ervoeren voldoende mogelijkheden tot het stellen van vragen. Indien studenten zouden kunnen kiezen, gaven 17 van de 42 respondenten (40.5%) een voorkeur aan voor RCs binnen VC in plaats van de reguliere setting.
Het meest genoemde nadeel (15x) was ‘niet optimaal functionerende techniek’. Andere, minder vaak genoemde nadelen waren onder meer, ‘kost meer tijd’, ‘docent ziet studenten niet’, ‘missen van tekenen op het bord’ en ‘missen van sociale contacten’. Het meest genoemde voordeel (31x) was ‘afname reistijd’. Andere genoemde voordelen waren ‘studeren in eigen omgeving’ en ‘betere concentratie’. Tien studenten ervoeren meer interactie door bijvoorbeeld de combinatie van microfoon en chat functie. Twaalf studenten ervoeren juist minder interactie, bijvoorbeeld omdat andere studenten hun microfoon uitschakelen.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Uit deze evaluatie blijkt dat studenten Virtual Classroom een goed alternatief vinden voor reguliere RCs zolang fysieke bijeenkomsten vanwege de coronacrisis niet zijn toegestaan. Het meest genoemde voordeel, het wegvallen van reistijd, kan mogelijk ook na de COVID-19 uitbraak een motivatie zijn om online RCs te behouden. Wel zullen dan zowel techniek als interactie samen met studenten geoptimaliseerd moeten worden door bijvoorbeeld het verplicht aanzetten van beeld en geluid door studenten. Andere genoemde nadelen zoals ‘het missen van sociale contacten’ worden gedurende andere omstandigheden mogelijk minder belangrijk.