Studenten waardering over consulten met verschillende soorten simulatiepatiënten

Informatie
Auteurs
A. Kannekens
G.C.A. Peelen
J. Damen
Organisatie
Erasmus MC
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

In het onderwijs over consultvoering maken we in het ErasmusMC gebruik van verschillende ’typen’ simulatiepatiënten in de lessen. Met name in het begin van de opleiding studeren groepsgenoten een rol in en spelen die patiënt. Op andere momenten maken we gebruik van onze professionele simulatiepatiënten. Dit concept gebruiken we ook bij de opleiding Klinische Technologie. Omdat we behoefte hadden aan een meer diverse poule aan simulatiepatiënten hebben we nu ook gebruikt gemaakt van studenten uit ons studententeam, die we getraind hebben om een rol te spelen én feedback te geven.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Hierdoor hebben we met drie typen simulatiepatiënt gewerkt. De mede-student (groepsgenoot in dezelfde les). De student-simulatiepatient (studenten uit ons studententeam die assisteren bij lessen lichamelijk onderzoek die aan lessen consultvoering mee wilden werken). En de professionele simulatiepatienten (ervaren spelers die dit werk vaak al lang doen, en jaarlijks een feedbacktraining krijgen).

Voor alle typen simulatiepatiënten was de rolbeschrijving identiek. De student simulatiepatiënten hebben vooraf een instructie gehad over de lesdoelen en de rolbeschrijving. De professionele simulatiepatiënten krijgen vooraf voor iedere les ook een rolbespreking met een instructie krijgen over de lesdoelen, het verwachtte niveau van de studenten en instructies hoe we verwachten dat ze de rol neerzetten.

82 studenten Klinische Technologie werd aan het einde van de lesserie waarin ze dus 3 typen simulatiepatiënten tegen kwamen gevraagd naar hun ervaringen met deze simulatiepatiënten. Op dat moment hebben ze allemaal meerdere consulten gedaan (en geobserveerd bij elkaar). Om een maximale terugkoppeling te krijgen hebben we hen in de laatste les een enquête in laten vullen.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Op vier punten hebben we de studenten gevraagd de verschillende consulten te evalueren met een rapportcijfer van 1 tot 10:

Hoe beoordeel je de anamnese-rol medische inhoudelijk?

Mede student: 6,92, Student –simulatiepatiënt: 7,56, professionele simulatiepatiënt 8,13

Hoe beoordeel je de oefening op gesprekstechnieken met de patiënt?

Mede student 7,34 – Student –simulatiepatiënt 8,26 – professionele simulatiepatiënt 9,01

Hoe beoordeel je de feedback van de patiënt?

Mede student 6,85 – Student –simulatiepatiënt 8,01 – professionele simulatiepatiënt 8,46

Hoe beoordeel je het niveau van de gespeelde rol?

Mede student 6,13 – Student –simulatiepatiënt 8,15 – professionele simulatiepatiënt 9,32

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

We concluderen hieruit dat op vier verschillende aspecten van het consult waar de simulatiepatiënt een belangrijke rol speelt er een duidelijk kwaliteitsverschil is tussen het oefenen van de anamnese met een mede student, een student-simulatiepatient met duidelijke instructies vooraf en een professionele simulatiepatiënt.

Hoewel de interventie redelijk makkelijk is om uit voeren zitten er aan de inzet van student-simulatienten en professionele simulatiepatiënten ook bezwaren. Deze zijn voornamelijk logistiek van aard (het opleiden en inplannen van deze typen simulatiepatienten geeft veel extra planwerk). Maar ook financieel van aard, de student-simulatiepatienten en professionele simulatiepatienten krijgen een vergoeding, en bij mede-studenten is het deel van hun les. We hebben niet kunnen observeren dat het minder vaak spelen van een rol als mede-student ten koste gaat van de gespreksvaardigeden van de studenten.

Referenties (max. 2):

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee