Stampen of gespreid leren? – Een kwalitatieve studie naar de leerstrategie van de Leidse geneeskunde student.

Informatie
Auteurs
A. J. de Beaufort
A.B. Veldman
C.L.A. Vogelij
Organisatie
LUMC
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Studenten geneeskunde die kort voor een tentamen de tentamenstof studeren, met andere woorden stampen, en deze leerstof vervolgens snel vergeten; een welbekend en vaak beschreven probleem van deze tijd. Uit vele onderzoeken is gebleken dat een grote hoeveelheid leerstof in een korte tijd leren veel minder effectief is dan het uitspreiden van deze leerstof over de weken voor het tentamen (1). Dit was in het curriculumontwerp reden voor langere onderwijsblokken (6-9 weken) met deeltoetsen. De vraag is of de curriculumherinrichting met langere onderwijsblokken het studiegedrag heeft beïnvloed?

Beschrijving van de interventie/innovatie:

In 2020 ontvingen alle LUMC studenten geneeskunde (bachelor en master) een online enquête. De vragen in de enquête waren gericht op het door de student ervaren kennistekort en op hun studiegedrag. Studenten werd gevraagd wanneer zij begonnen met studeren voor een ‘bloktentamen’ (aan het eind van een vak), een ‘lijntentamen’ waarvoor gedurende een jaar werkgroepen en colleges worden gevolgd en voor de Interuniversitaire Voortgangstoets Geneeskunde (iVTG).

Ervaringen/analyse van de implementatie:

525 van de 2120 studenten (25%) vulden de enquête in. Alle studiejaren werden evenredig vertegenwoordigd in de respondenten van deze enquête. 66% van de respondenten gaf aan een week van tevoren beginnen met het studeren voor een ‘bloktentamen’. Voor een ‘lijntentamen’ begon het gros van de studenten (42%) een aantal dagen van tevoren en voor de interuniversitaire Voortgangstoets Geneeskunde zelfs een dag van tevoren (39%).

De enquête resultaten laten zien studenten ondanks langere onderwijsblokken en -lijnen zich kort voor een toets voorbereiden.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Zoals in eerder onderzoek is gezien stampen veel studenten geneeskunde de kennis die zij nodig hebben om hun tentamens succesvol te volbrengen. Dit onderzoek laat zien dat de inspanningen van de universiteit om distributed learning onder de studenten te stimuleren, haar vruchten nog niet afwerpen. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat stampen het behoud van kennis verkleind, wat indiceert dat er meer maatregelen nodig zijn om het spreiden van leerstof onder studenten aantrekkelijker te maken, bijvoorbeeld door middel van tools op de smartphone om onderweg studeren te faciliteren. Zo kan er innovatie plaatsvinden in de leerstrategie van de studenten, om stappen van stampen naar distributed learning te zetten.

Referenties:

(1) Kornell, N., 2009. Optimising learning using flashcards:

Spacing is more effective than cramming. Applied Cognitive Psychology, 23(9), pp.1297-1317.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee