Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) roept landen op om meer samen te werken en daarmee bij te dragen aan de gezondheid en het welzijn van wereldburgers (2). Interprofessioneel onderwijs (IPE) waarbij studenten met, van en over elkaar leren (3) is een manier om hen hier op voor te bereiden, zowel nationaal als wereldwijd.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
In 2022 hebben gezondheidszorgstudenten afkomstig uit tien verschillende landen deelgenomen aan een online project. Dit werd georganiseerd door de Special Interest Group IPE van de Universitas 21 Health Sciences Group (1). Het doel was om studenten kennis te laten maken met samenwerken over grenzen. In interprofessionele teams werkten studenten aan adviezen voor wereldwijde gezondheidsproblemen. De Universiteit van Amsterdam was samen met universiteiten uit het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nieuw Zeeland organisator van dit project.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Het project bood een platform voor internationale samenwerking tussen opleidingen van elf universiteiten. Studenten vonden het een ‘geweldige, fantastische, rijke en persoonlijke ervaring’. Het ‘liet zien hoe krachtig internationale samenwerking kan zijn en wat we daadwerkelijk kunnen bereiken als we samenwerken’. De studenten benoemden het belang van een open houding in de samenwerking met anderen en de kracht van diversiteit voor teamwerk. Dr. Sudhvir Singh, Technical Officer for Equity and Health at World Health Organization en key-note spreker, was onder de indruk van het werk van de studenten.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Studenten kunnen internationaal goed samenwerken. Een dergelijk online project levert hen veel op, zoals het omgaan met tijdzones, taal- en cultuurverschillen. Het vraagstuk moet wel afgebakend en scherp geformuleerd zijn met duidelijke verwachtingen over het op te leveren eindproduct. Een serieuze nabespreking door stafleden met aandacht voor het delen van ervaringen is daarbij belangrijk. De tijdsinvestering in de voorbereiding, begeleiding en afronding weegt ruim op tegen de positieve uitkomst voor zowel studenten als staf.
Referenties (max. 2):
WHO Stronger Collaboration, Better Health. Global Action Plan for Healthy Lives and Well-being for All. https://www.who.int/initiatives/sdg3-global-action-plan
https://u21health.org/interprofessional-education-interest-group