Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Door de coronacrisis vindt er vanaf maart tot de zomer 2020 geen fysiek onderwijs plaats op de medische faculteiten. Hierdoor moest er alternatief – vaak online – onderwijs komen. Omdat de corona-uitbraak een fascinerend onderwerp is voor (bio)medische studenten en iedereen voor een uitdaging stond wat betreft online onderwijs, hebben het UMC Utrecht, UMC Groningen en Radboudumc gezamenlijk opgetrokken in het ontwerpen van online onderwijs voor bachelor studenten van de medische faculteiten.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Docenten van UMCU, UMCG en Radboudumc van vakgebieden infectieziekten, global health en medische microbiologie bespraken in maart hoe ze krachten konden bundelen in het aanbieden van online onderwijs over coronavirus. Dit resulteerde in een aantal seminars die beschikbaar zijn voor alle studenten van Nederland, waarmee bovendien de tijd van docenten in infectieziekten, klinische zorg en public health niet onnodig overbelast werd in deze drukke periode.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Het UMCU heeft de 8-weekse cursus ‘COVID & Society’ ontwikkelt voor tweedejaars geneeskunde studenten (7.5 ECTs) waarin verschillende disciplinaire perspectieven op de uitbraak en response aan bod komen. Deel van deze cursus is via een samenwerking met Studium Generale en de Universiteit van Nederland ook publiekstoegankelijk, en kon ‘real time’ onderwijs samen gegeven worden met het UMCG.
Het UMCG heeft een COVID-19 opdracht gelinkt aan competentie-onderwijs voor eerste en tweedejaars geneeskundestudenten. Er zijn vier webinars gemaakt over o.a. epidemiologie, one health approach, public health, health system responses en wetgeving. In ‘Q&A webinars’ konden studenten vragen stellen. Studenten moesten aan het eind 3 opdrachten inleveren.
Docenten van het Radboudumc hebben een COVID-19 webinarserie ontwikkeld over o.a. epidemiologie, public health, diagnostiek en behandeling, patiëntenstromen en onderzoek. Deze serie wordt aangeboden in mei 2020, vergezeld van zelfstudies. Het onderwijs was in eerste instantie bedoeld voor eerstejaars studenten geneeskunde en biomedische wetenschappen in het kwartaal “Aanval en Verdediging”, maar wordt ook toegankelijk gemaakt voor studenten van andere leerjaren.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Tijdens de coronacrisis moest er snel geschakeld moest worden in het omzetten van onderwijs naar online varianten. Het in een vroege fase delen van ideeën was inspirerend en nuttig. Er is veel voor elkaar gekregen in korte tijd, ondanks dat sommige docenten zelf druk waren met de COVID-19 respons. Deze aanpak kan een voorbeeld zijn voor andere faculteiten en daarmee wellicht een relevante ontwikkeling in Nederlands onderwijs. Momenteel kijken we naar het toegankelijk maken van elkaars onderwijs voor studenten van andere faculteiten. Waar Nederland in de corona-aanpak de krachten bundelt, deden docenten van de UMC’s dit dus ook. Bovendien heeft het online format een ongeëvenaarde mogelijkheid geboden om onderwijs niet alleen voor studenten, maar ook voor het bredere publiek toegankelijk te maken.