Samen leren klinisch redeneren: The Power of Peers

Informatie
Organisatie
Radboudumc
Congres
2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Klinisch redeneren is een cruciale vaardigheid die (toekomstige) artsen moeten ontwikkelen. Naast zelfregulerend leren, waarbij door middel van leerdoelen opstellen en evalueren sturing wordt gegeven aan het leerproces, gebruiken studenten ook anderen in hun leercontext om hun cognities, motivatie en gedrag te sturen (co-regulerend leren)[1, 2].

Een van de manieren waarop studenten Geneeskunde hun klinisch redeneren vaardigheden ontwikkelen tijdens de coschappen is door middel van peer-assisted learning: mensen uit vergelijkbare sociale groepen, die geen professionele docenten zijn, die elkaar helpen te leren en daardoor zelf ook leren. Waar zij zichzelf tijdens de theoretische fase vooral spiegelen aan hun peers die zich op hetzelfde peer-niveau bevinden (same-level peer learning), verschuift dit tijdens de klinische fase meer naar een vergelijking met hun klinische rolmodellen[1]. Echter is het in de huidige klinische praktijk, met toenemende druk op de zorg en diens professionals, steeds moeilijker om voldoende tijd te vinden waarin deze vorm van leren gefaciliteerd kan worden. Is het daarom wel wenselijk dat peers elkaar minder gaan gebruiken voor hun leerproces in deze fase?

Binnen een design-based onderzoek hebben wij designprincipes ontwikkeld die gebruikt kunnen worden in de ontwikkeling van tools/interventies voor verschillende contexten die peer-assisted learning op de werkplek kunnen stimuleren. In deze workshop presenteren wij deze principes en vragen wij de deelnemers iets te ontwikkelen wat in hun eigen context te gebruiken is.

Doel:

De deelnemers:

Leren over peer-assisted learning en co-regulerend leren op de werkplek

Leren werken met designprincipesKrijgen inzicht in hoe ze tools/interventies kunnen ontwikkelen voor hun eigen context aan de hand van designprincipes

Doelgroep:

Mensen die te maken hebben met coassistenten die leren op de werkplek, bijvoorbeeld begeleiders, docenten, curriculumontwikkelaars, opleiders maar ook studenten zelf.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Gedurende deze workshop gaan deelnemers na een korte introductie in kleinere groepjes de designprincipes bespreken. Wat vinden we van de designprincipes? Zijn ze compleet of mist er nog iets? Dit zal plenair worden nabesproken waarna uitleg volgt over hoe ze aan de slag kunnen gaan met deze designprincipes. Hierna gaan deelnemers in kleinere groepjes hands-on met behulp van de designprincipes iets ontwerpen wat peer-assisted learning op de werkplek van coassistenten kan stimuleren binnen hun eigen context.

Referenties (max 2.):

Bransen, D., et al., Beyond the self: The role of co-regulation in medical students’ self-regulated learning. Med Educ, 2020. 54(3): p. 234-241.

Ruczynski, L.I.A., et al., Learning clinical reasoning in the workplace: a student perspective. BMC Medical Education, 2022. 22(1): p. 19.

Max aantal deelnemers :

30 deelnemers

Beschrijving van de interventie/innovatie:
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Referenties:
Trefwoorden:
Wijze van presentatie:
Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee