Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
In het Universitair Medisch Centrum Groningen functioneren twee parallelle tracks binnen de bacheloropleiding Geneeskunde naast elkaar: een Engels- en Nederlandstalige. Het uitgangspunt achter de tracks is dat de opleiding vergelijkbaar moet zijn en dat studenten van beide trajecten dezelfde kansen op slagen moeten hebben. Een dergelijke opzet brengt veel uitdagingen met zich mee en hebben vaaktwee oorzaken: problemen met de taal (talen) en culturele verschillen.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
De Commissie Taal en Cultuur UMCG (UCLC) begeleidt degenen die onderwijs ontwerpen en geven, en de ondersteunende staf, onder meer om de kwaliteit van de twee parallelle tracks te waarborgen. De commissie werkt samen met verschillende “stakeholders” uit het onderwijs: (nationale en internationale) docenten en studenten, onderwijsspecialisten, taalkundigen en ondersteunend personeel. Na verschillende initiatieven voor vele doelgroepen zijn we er, na 6 jaar, in geslaagd om momentum te krijgen. We hebben een relevante rol gekregen in het opbouwen van een inclusievere leeromgeving waarin alle studenten, ongeacht hun achtergrond, een goede kans krijgen om te slagen.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
In onze poster willen we onze succesvolle initiatieven laten zien (zoals ons jaarlijkse Welcome Event voor studenten uit het internationale curriculum, ons online platform dat (Nederlandse) docenten ondersteunt die in het Engels moeten lesgeven, en een platform voor internationale docenten die moeten overstappen naar het Nederlands). Ook brengen we onze succesvolle relaties met het UMCG-ziekenhuis, de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool in kaart en laten we zien hoe zij ons werk mogelijk en zinvoller maken.
De UCLC liep regelmatig tegen obstakels aan. We wijzen in onze poster ook op de problemen die we tegenkwamen, bijvoorbeeld het gebrek aan erkenning van het belang van interculturele vaardigheden of te weinig tijd voor het ontwikkelen van taalvaardigheid, maar ook hoe dergelijke ‘mislukkingen’ ons dwongen te verbeteren.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Om de doelen te bereiken die in onze missie worden beschreven, moeten alle belanghebbenden – studenten, docenten en professionals- samenwerken. Allemaal moeten we (tijdrovende) investeringen doen in het opbouwen van relaties, om degenen die aarzelen te overtuigen van de waarde van ons werk, en steun te krijgen van de top.
De slogan van het UMCG is “Samen. Beter. UMCG” en we menen dat we dit al in de praktijk brengen. Ons werk gaat door. Daarom hopen we dat we, door ons verhaal te presenteren en in het bijzonder onze uitdagingen op de poster te vermelden, de kans krijgen om collega’s te ontmoeten die hun ervaringen met ons kunnen delen en inspiratie kunnen geven hoe we onze opdracht kunnen voortzetten.