Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Het kan u niet ontgaan zijn: samen beslissen (shared decision making) is hot. Ministerie en patiënten moedigen het gebruik van deze manier van besluitvorming in de spreekkamer aan (www.begineengoedgesprek.nl), de Federatie van Medisch Specialisten ziet het als de norm voor consultvoering voor de medisch specialist in 2025. Toch wordt het in de praktijk nog maar weinig toegepast.(1) Blijkbaar leiden we onze medische studenten en aios nog niet voldoende op in het toepassen van samen beslissen.(2) In deze workshop laten we de deelnemers ervaren wat samen beslissen is, bespreken we de effecten van samen beslissen op patiënten en artsen, en bespreken we aan de hand van onderzoeksgegevens en praktijkervaringen hoe we medisch studenten en aios beter kunnen trainen in de belangrijke en complexe vaardigheden van samen beslissen.
Doel:
na het volgen van deze workshop
Kent de deelnemer de principes en de effecten van samen beslissen op patiënten en artsen.
Kan de deelnemer reflecteren op de redenen waarom samen beslissen nog maar beperkt wordt toegepast in de praktijk.
Heeft de deelnemer handvatten om zelf meer aan de slag te gaan met samen beslissen.
Kan de deelnemer evidence-based interventies ontwikkelen om medisch studenten en aios beter te begeleiden bij het ontwikkelen van de gespreksvaardigheden die nodig zijn om samen met patiënten te kunnen beslissen.
Doelgroep:
medisch studenten, aios, docenten gespreksvaardigheden, opleiders en supervisoren, onderwijskundigen
Opzet: activiteiten en opbrengst:
De workshop bestaat uit een afwisseling van interactieve discussies, korte presentaties van resultaten van eerder verricht onderzoek, en een opdracht die in kleine groepjes wordt uitgewerkt aan de hand van herkenbare casuïstiek (zie draaiboek). Door deze opbouw onderzoeken de deelnemers stap voor stap welke rol zij prefereren in de besluitvorming, zowel in de arts- als in de patiëntrol, onderkennen ze het belang van de verschillende stappen in het proces van samen beslissen, ervaren ze het belang van de overtuigingen en professionele identiteit bij het leren van de vaardigheden die bij samen beslissen horen, en kunnen ze op grond daarvan evidence-based onderwijsvormen bedenken die kunnen leiden tot effectiever aanleren van de vaardigheden die benodigd zijn voor samen beslissen.
Referenties:
Driever EM, Stiggelbout AM, Brand PLP. Shared decision making: physicians’ preferred role, usual role, and their perception of its key components. Patient Educ Couns 2020;103:77-82.
Diouf NT, Menear M, Robitaille H, Painchaud Guerard G, Légaré F. Training health professionals in shared decision making: Update of an international environmental scan. Patient Educ Couns 2016;99:1753-8.
Max aantal deelnemers :
50