Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Simulatie-gebonden onderwijs in life supportcursussen is gebaseerd op experiëntieel leren in levensechte context. De context wordt bepaald door omgeving, simulatie, lerende en debriefer. Technische, cognitieve en sociale vaardigheden kunnen geëvalueerd worden. Debriefing is een interactieve bi-directionele en reflectieve vorm van discussie over een simulatie. Deze kritische reflectie is een fase in Kolb’s Experiential Learning cycle. Wij verrichtten een literatuuronderzoek met als doel verschillende debriefing strategieën te vergelijken en de effectiviteit van de belangrijkste domeinen te identificeren voor verschillende simulatie contexten.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Wij verrichtten een scoping review in 5 stappen volgens de methodologie van Arksey en O’Malley (2005). Artikelen werden gezocht in PUBMED, EMBASE, ERIC, GOOGLE SCHOLAR en COCHRANE op de termen simulat* debrief* AND life support AND healthcare. We screenden 2660 artikelen op abstract, van 539 werd de gehele tekst gescreend; uiteindelijk bleven er 80 artikelen over. Hierin identificeerden we relevante domeinen voor debriefing.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
In totaal identificeerden wij 12 verschillende debriefing strategieën. Hierbinnen vonden wij 16 relevante debriefings-domeinen. Vier hiervan kunnen gekwalificeerd worden als generiek voor alle strategieën. In twaalf domeinen binnen debriefing verschilden de strategieën in meer of mindere mate (Gezamenlijkheid van leerdoelen met lerenden; Focus van debriefing op individu versus team; Debriefer als helpende of directieve docent; Inbreng van debriefing items door lerende, debriefer of beiden; Uitgeschreven debriefingscript of niet; Aard debriefing structuur; Gebruik van videobeelden in debriefing; Technische hulpmiddelen voor feedback; Duur debriefing; Conversatie technieken tijdens debriefing; Toestaan van experimenteren of niet; Aard van positieve/negatieve feedback).
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
We vonden 12 debriefing strategieën die wisselend gebruik maakten van 16 relevante domeinen. In enkele studies komt naar voren dat de effectiviteit van een debriefing strategie lijkt samen te hangen met: (a) de ervaring van leerling, professional en met simulatie onderwijs, (b) training, kennis en voorkeur van debriefer (c) doel van simulatie training: technisch, cognitief of team-training en (d) tijdsduur van debriefing. Wij vonden echter geen vergelijkende studies met leereffect als outcome-maat voor deze strategieën, gerelateerd aan toegepaste domeinen.
Er zijn aanwijzingen dat de “learning conversation” als strategie veel domeinen vertegenwoordigt en in verschillende contexten toepasbaar is (de lerende en debriefer brengen punten in, onderliggende mentale modellen worden geëxploreerd, gecorrigeerd en geconcretiseerd).
Referenties:
Tavares W, et al (2020). Learning Conversations: An Analysis of the Theoretical Roots and Their Manifestations of Feedback and Debriefing in Medical Education. Academic Medicine, 2020;95(7):1020–1025
Arksey H, O’Malley L. (2005) Scoping studies: towards a methodological framework, International Journal of Social Research Methodology 2005:8(1):19-32