Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
De overgang van semi-arts naar arts is een moment waarop elke student, hoe goed ook opgeleid, zelf de sprong in het diepe moet wagen. Deze sprong vraagt om moed, doorzettingsvermogen en zeker ook om reflectie op eigen competenties en op wat je nodig hebt om overeind te blijven.
In het Amsterdam UMC, locatie VUmc, volgen studenten reflectiepractica en intervisie in alle studiejaren van Bachelor en Master1. Deze reflectielijn vindt zijn afronding in het M3-symposium, ‘Bridge the gap’, waarin studenten, op nogal onorthodoxe wijze, worden voorbereid op de volgende stap in hun professionele ontwikkeling.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Het reflectie-symposium, Bridge the gap, maakt deel uit van een driejarige serie master-symposia. In 2015 werden deze geïntroduceerd met het doel diverse competenties te trainen, gerelateerd aan maatschappelijke thema’s. Elk symposium beslaat een dagdeel, en wordt door ca. 150 studenten gevolgd². Voor het reflectie-symposium zijn acht workshops ontwikkeld, waarvan elke student er twee kan kiezen: 1) Aanspreken en aangesproken worden, 2) Hoe blijf je als (semi)-arts krachtig in ongemakkelijke situaties? 3) Mindfulness en vitaliteit, 4) Yoga-technieken voor dokters, 5) Lights, camera, patients! 6) Visual Thinking Strategies: samen zie je meer, 7) Poëzie: not evidence based en 8) Spreken over de dood: doorbreek het taboe.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Evaluatie van het symposium als geheel (means op 5-punts Likertschaal; n=124):
‘interessant’ 4,1 (SD=0,74)‘zinvol voor de professionele ontwikkeling’ 3,9 (SD=0,85).
De twee hoogst scorende workshops zijn Mindfulness en Spreken over de dood, beide met een gemiddelde score van 4,7 voor leerzaamheid.
De kwalitatieve evaluaties zijn, op vier na, zeer positief over het symposium als geheel. Daarbij wordt herhaaldelijk genoemd: de variatie, interactiviteit, ruimte voor discussie, relevantie voor de toekomst en fijne, deskundige docenten.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Het is duidelijk dat dit symposium met een variatie aan thema’s en verrassende, deels artistieke, werkvormen wordt gewaardeerd. De vaak geuite angst dat semi-artsen onderwijs in deze ‘soft skills’ zweverig zouden vinden, wordt ontkracht. Hierbij moet gezegd worden dat de begeleiders ervaren artsen en medisch psychologen zijn. Dat dit symposium goed wordt gewaardeerd, bewijst natuurlijk niet dat studenten werkelijk beter zullen functioneren in hun eerste baan als arts of dat zij minder kans maken op een burn out. Wel weten we dat we skills hebben aangesproken, die ze hard nodig zullen hebben om overeind te blijven in de medische praktijk.
Referenties:
Whitehead C, Selleger V, van de Kreeke J, Hodges B. The ‘missing person’ in roles-based competency models: a historical, cross-national, contrastive case study. Med Educ. 2014;48(8):785-795. Reefman, K., Daelmans, H.E.M., Klumpers, U.M.H. et al. Symposia in undergraduate medical education: tailoring training in competencies to students needs. Perspect Med Educ (2017) 6: 429.