Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Promoveren
Doel:
De huidige mening van opleiders ten aanzien van promoveren onder de aandacht brengen en brainstormen over alternatieve perspectieven voor het selecteren van een AIOS binnen een vakgroep.
Doelgroep:
Geneeskundestudenten, opleiders, anios, aios, promovendi
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Het aantal promovendi in de gezondheidswetenschappen blijkt disproportioneel ten opzichte van de andere wetenschappen te stijgen (1). Heeft deze disproportionele stijging van promovendi binnen de gezondheidswetenschappen te maken met de toegenomen kans op een opleidingsplek? Hoe denken de medische opleiders over promoveren? En hoeveel studenten willen alleen promoveren voor een opleidingsplek?
De Geneeskundestudent (DG) rapporteerde in 2018 (2), dat een op de drie geneeskundestudenten wil promoveren. Een kwart van de studenten die hierover twijfelt, zou dit enkel overwegen als het van invloed is op een opleidingsplek. In 2020 onderzocht DG de mening van specialisten (3). Hieruit bleek dat 55,6% van de opleiders van de ziekenhuisspecialisten van mening is, dat promoveren van invloed is op een opleidingsplek; 35% van hen is echter overtuigd dat je van promoveren geen betere arts wordt.
DG acht zowel voor de persoonlijke ontwikkeling van studenten en jonge artsen, als voor de diversiteit van een vakgroep, het van belang om je te kunnen verdiepen in diverse vlakken, niet enkel het wetenschappelijke vlak. Hiervoor is het belangrijk de huidige selectiemethodes voor het aanstellen van een AIOS te evalueren en te bekijken welke andere kwaliteiten binnen een specialisme vakgroep van belang zijn. Gedurende de workshop hoopt DG achtergrond te bieden voor deze vraagstukken en met de deelnemers te brainstormen over alternatieve mogelijkheden van selectie voor een opleidingsplek.
De sessie zal starten met een interactieve introductie om de deelnemers kennis te geven omtrent dit onderwerp. Vervolgens zal DG een panel faciliteren met als leden een opleider, een promovendus, een aios, en een geneeskundestudent; dit geeft deelnemers inzicht in de overwegingen om wel of niet te promoveren als toekomstig specialist. Daarna zullen twee werkgroepen gefaciliteerd worden, waarin deelnemers zich kunnen buigen over de vragen: “Welke kwaliteiten zijn belangrijk om op te selecteren binnen een vakgroep? “ en “Hoe kan men de wetenschappelijke vaardigheid welke wordt opgedaan tijdens een promotietraject ook op een alternatieve manier opdoen?”. De sessie zal afgesloten worden met het bespreken van de uitkomsten van beide werkgroepen, conclusies en ruimte voor vragen.
Referenties:
Koier, E. en Jonge, J de (2018). De zin van promoveren – Loopbanen en arbeidsmarktperspectieven van gepromoveerden. Ontleend aan Rathenau Instituut,Ghedri A, Bontje W (Ed.), Abdelmoumen A (Ed.) (2018.). Promoveren of profileren? Ontleend aan De GeneeskundestudentJ.C. Mattijsen, A. Ghedri, M. Reinhard Redactie: A. Abdelmoumen (Ed.), R. Casteleijn (Ed.) (2020). Promoveren opleiders. Ontleend aan De Geneeskundestudent.
Max aantal deelnemers :
30