Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Programmatisch toetsen beoogt een faire beoordeling te geven op basis van een veelheid aan en variatie in toetsinformatie die over langere tijd is verzameld. Programmatisch toetsen kent drie soorten beslissingen variërend in zwaarte. ‘Low stake decisions’ betreffen de mate waarin een lerende een deel/delen (van) competentie(s) beheerst en richten zich op het leren. ‘High stake decisions’ betreffen beslissingen aangaande de doorgemaakte ontwikkeling over meerdere competenties. Zij zijn gericht op de voortgang (bijvoorbeeld, doorgaan naar een volgende opleidingsfase). De literatuur beschrijft bijvoorbeeld de rol van een examencommissie om faire ‘high stake decisions’ te bevorderen. Teneinde de ontwikkeling longitudinaal te monitoren (zowel door de student als door de docent), vinden er tussentijdse ‘intermediate stake decisions’ plaats. Tijdens deze momenten wordt informatie uit voorgaande ‘low stake decisions’ geaggregeerd bekeken. Deze tussentijdse beoordelingen en/of voortgangsadviezen zijn formatief van aard en bedoeld om het leren te bevorderen. Veelal betreft het individuele gesprekken tussen student en tutor/mentor. Bij de ‘low’ en ‘high stake’ beslissingen lijken het proces en de rollen van betrokkenen redelijk duidelijk. Echter, de ‘intermediate stake decisions’ vragen verdere verduidelijking in rollen, proces en regels. Hierover wordt in de literatuur weinig gesproken. De huisartsopleiding en de opleiding Diergeneeskunde passen beiden programmatisch toetsen toe. De overeenkomsten en verschillen in de inrichting van dit ‘intermediate’ proces vormen de basis voor de vragen die centraal staan tijdens deze workshop.
Doel:
Het doel is om met elkaar adviezen te formuleren over doel en toepassing van ‘intermediate stake decisions’-processen in programmatisch toetsen.
Doelgroep:
Toetsdeskundigen, curriculum/opleidingscoördinatoren, onderwijskundigen, docenten, mentoren, opleiders, aios, studenten en andere betrokkenen/geïnteresseerden.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Korte presentatie van doelen en opzet van programmatisch toetsen in het algemeen en meer specifiek de inrichting ervan binnen de huisartsopleiding en de master Diergeneeskunde. Het focus zal zijn op de procedures omtrent ‘intermediate stake decisions’ en de rol van de begeleider c.q. de mentor/tutor. Dit roept vragen op als: ‘Wat kun je als begeleider/mentor eigenlijk wel en niet beoordelen? Welke vaardigheden heb je daarvoor nodig? En wat zijn de randvoorwaarden voor een adequate beoordeling? Hoe evalueer je het effect van deze beslissingen?’. Deelnemers werken in groepen en plenair aan deze vragen. Met elkaar formuleren we adviezen en randvoorwaarden voor het inrichten van het proces rond ‘intermediate stake decisions’, ter bevordering van een faire beoordeling.
Referenties:
Van der Vleuten CPM et al.2012. A model for programmatic assessment fit for purpose. Medical Teacher,34:205-214.
Meeuwissen SNE et al.2019. Multiple-role mentoring: mentors’ conceptualisations, enactments and role conflicts. Medical Education,doi:10.1111/medu.13811
Max aantal deelnemers :
24