Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
–
Doel:
Aan het eind van de Rondetafelsessie:
Zijn deelnemers geïnspireerd over de mogelijkheden van het begeleiden en beoordelen van de persoonlijke professionele ontwikkeling tijdens de masterfase, met name tijdens de klinische stages
Zijn de deelnemers zich bewust geworden wat het betekent om professioneel gedrag te integreren in de masterfase
Is een aantal uitgangspunten rondom het begeleiden en beoordelen van professioneel gedrag en het praktisch vorm geven daaraan ter discussie gesteld
Is gebrainstormd over het eindprodukt bij het afstuderen in de masterfase waarbij de drie pijlers evenwichtig en geintegreerd beoordeeld kunnen worden.
Doelgroep:
Docenten, studenten en andere betrokken opleiders van opleidingen in de gezondheidszorg.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Allereerst zal er een kort overzicht worden gegeven van de begeleiding en beoordeling van professioneel gedrag in de masterfase van de opleiding Technische Geneeskunde. Daarbij zal in worden gegaan op de geïntegreerde aanpak.
Vervolgens zal aan de hand van stellingen het gesprek worden gevoerd over een aantal uitgangspunten van de opleiding Technische Geneeskunde vanuit de leerlijn Professioneel Gedrag. Afhankelijk van het aantal deelnemers aan de Rondetafel zal hierbij worden gewerkt met een activerende werkvorm. Deelnemers worden uitgenodigd hun standpunt toe te lichten. De Rondetafel wordt afgerond met een gezamenlijke discussie over de aanpak van de begeleiding en beoordeling in de eindfase van een opleiding en een conclusie van de belangrijkste punten.
Referenties:
Lynch, D. C., Surdyk, P. M., & Eiser, A. R. (2004). Assessing professionalism: A review of the literature. Medical Teacher. https://doi.org/10.1080/01421590410001696434
Parker, M. (2006). Assessing professionalism: Theory and practice. Medical Teacher. https://doi.org/10.1080/01421590600625619
van Luijk, S. J., Perquin, M. L. F., & Tans, G. (2002). Het begeleiden van studenten met tekortkomingen op het gebied van professioneel gedrag. Tijdschrift Voor Medisch Onderwijs. https://doi.org/10.1007/bf03056575
van Luijk, S. J., van Santen-Hoeufft, M., Hillen, H. F. P., & Smeets, J. G. E. (2000). Het beoordelen van professioneel gedrag bij studenten en artsen. Tijdschrift Voor Medisch Onderwijs. https://doi.org/10.1007/bf03056480
van Spaendonck, K. P. M. (2006). Attitude versus professioneel gedrag. Tijdschrift Voor Medisch Onderwijs. https://doi.org/10.1007/bf03056756
Max aantal deelnemers :
35