Professioneel gedrag in de masterfase; een geïntegreerde aanpak als kracht! Of toch niet?

Informatie
Auteurs
E.M. Walter
Organisatie
Universiteit Twente
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

De professionele identiteit van de technisch geneeskundige.

Ook in de master Technische Geneeskunde zijn studenten twee jaar werkzaam in een klinische setting. Gedurende die periode is uitgebreid aandacht voor de professionele ontwikkeling van de student. Twee jaar lang nemen te deel aan een intervisiegroep en worden zij begeleid en beoordeeld door een vaste procesbegeleider. Er is hierbij gekozen voor een geïntegreerde aanpak. Dwz begeleiding en beoordeling van professioneel gedrag, klinische ontwikkeling én wetenschappelijke ontwikkeling. Bij de opzet en uitvoering van deze geïntegreerde aanpak is een aantal uitgangspunten, je zou kunnen zeggen heilige huisjes, van belang en soms roepen deze ook bij onszelf vragen op. Deze willen we graag bespreken met de deelnemers aan de Rondetafel. Een voorbeeld van een heilige huisje:

Professioneel gedrag is de derde pijler van de opleiding Technische Geneeskunde en wordt in de masterfase getoetst tijdens het afstuderen.

Doel:

Deelnemers inspireren aangaande begeleiden en beoordelen van professioneel gedrag tijdens de masterfase, met name tijdens de stages

inzicht bieden in de betekenis van integratie van professioneel gedrag in de masterfase

Een aantal heilige huisjes ter discussie stellen rondom het begeleiden en beoordelen van professioneel gedrag

Doelgroep:

Docenten, studenten, andere betrokken opleiders van opleidingen in de gezondheidszorg.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Start: kort overzicht van de begeleiding en beoordeling van professioneel gedrag in de masterfase van de opleiding Technische Geneeskunde. Daarbij wordt ingegaan op de geïntegreerde aanpak.
Daarna komen mbv stellingen een aantal heilige huisjes aan bod van de opleiding Technische Geneeskunde vanuit de leerlijn professioneel gedrag. Aan de Rondetafel wordt gewerkt met een activerende werkvorm. Afronding door gezamenlijke discussie over aanpak van begeleiding en beoordeling in de eindfase van een opleiding en conclusies van belangrijkste punten.

Referenties:

Literatuur:

Lynch, D. C., Surdyk, P. M., & Eiser, A. R. (2004). Assessing professionalism: A review of the literature. Medical Teacher.

Parker, M. (2006). Assessing professionalism: Theory and practice. Medical Teacher.

van Luijk, S. J., Perquin, M. L. F., & Tans, G. (2002). Het begeleiden van studenten met tekortkomingen op het gebied van professioneel gedrag. Tijdschrift Voor Medisch Onderwijs.

van Luijk, S. J., van Santen-Hoeufft, M., Hillen, H. F. P., & Smeets, J. G. E. (2000). Het beoordelen van professioneel gedrag bij studenten en artsen. Tijdschrift Voor Medisch Onderwijs.

van Mook, W. N. K. A., van Luijk, S. S., Fey-Schoenmakers, M. J. G., Oudhuis, G. J. A. P. M., Gulikers, M. T. H., Schuwirth, L. W., & van der Vleuten, C. P. M. (2007). Bespreking en beoordeling van professioneel gedrag aan de Faculteit Geneeskunde te Maastricht. Tijdschrift Voor Medisch Onderwijs.

van Spaendonck, K. P. M. (2006). Attitude versus professioneel gedrag. Tijdschrift Voor Medisch Onderwijs.

Max aantal deelnemers :

35

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee