Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Uit de nationale Arts-Assistenten-in-opleiding (AIOS)-enquête blijkt dat 15% van de AIOS een verhoogde kans heeft op een burn-out. Die kans vermindert als de veerkracht van AIOS toeneemt. De opstart van het Duurzame Inzetbaarheidsproject in het Maastricht UMC+ heeft ervoor gezorgd dat AIOS sinds 2018 intervisie krijgen, met als doel de veerkracht van AIOS in hun vaak stressvolle en uitputtende werk te verhogen. Onderzocht wordt wat de ervaren waarde en kwaliteit van intervisie is, en welke factoren volgens de AIOS daaraan bijdragen.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Er werd een exploratief, kwalitatief onderzoek opgezet met 1) semigestructureerde focusgroep interviews onder een gevarieerde steekproef van de 150 AIOS die deelnamen aan intervisie in 2018-2020, en voor hun intervisoren 2) gestructureerde vragenlijsten en 3) semigestructureerde interviews. Onderwerpen zijn: de ervaren waarde en kwaliteit van de intervisie, de factoren die daaraan bijdragen en de kenmerken van de intervisie(groepen). Gestreefd wordt naar minimaal 4 focusgroepen, met 6-8 deelnemende AIOS, en 5-6 individuele interviews met intervisoren om datasaturatie te verkrijgen. Data-analyse vindt plaats door thematische analyse met behulp van NVivo.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Momenteel hebben 2 focusgroepinterviews (n=6) plaatsgevonden, additionele interviews zijn gepland. Bovendien werden de gestructureerde vragenlijsten aan 5 intervisoren verzonden. Uit de interviews komen verschillende factoren die bijdragen aan de ervaren waarde en kwaliteit van de intervisie naar voren. Contextuele kenmerken zijn: vaste groepssamenstelling, deel uitmaken van dezelfde opleiding en vrijgepland staan van klinische taken. Inhoudelijke factoren zijn: veiligheid, de essentiële rol van de intervisor, het aangereikt krijgen van alternatieve copingstrategieën, en de mogelijkheid om over gevoelige thema’s als privé-werkbalans en omgang met supervisoren te praten.
Volgens de AIOS dragen deze factoren bij aan een positief effect van intervisie op hun veerkracht. Intervisie zorgt daarmee voor vroege herkenning van problemen, handvatten voor het omgaan met die problemen en AIOS verwachten dat dit preventief werkt ten aanzien van het ontwikkelen van een burn-out. Bovendien geven AIOS aan dat intervisie meerwaarde heeft voor hun persoonlijke ontwikkeling. Zij krijgen de kans zichzelf kwetsbaar op te stellen, waar weinig ruimte voor is in de dagelijkse praktijk van het ziekenhuis. Door meer kennis van elkaars drijfveren en persoonlijkheden, draagt intervisie die met collega’s wordt gedaan bij aan hechter groepsgevoel.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Intervisie wordt door AIOS positief beleefd, zowel voor het opbouwen van weerbaarheid en aanleren van alternatieve copingstrategieën, wat mogelijk een burn-out voorkomt, als voor persoonlijke ontwikkeling, welzijn, collegialiteit. Structurele inbedding van intervisie wordt aanbevolen. Verder wetenschappelijk onderzoek (zoals deze lopende studie) zal de inzichten aanscherpen.
Referenties:
Nationale aios-enquete 2020. De Jonge Specialist.
Wallbank S. (2013) Maintaining professional resilience through group restorative supervision.