Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Ter voorbereiding op hun wetenschappelijke bachelorproject krijgen 3e jaar geneeskunde studenten diverse instructies en feedback. De doelstelling van dit onderwijs is onder andere om studenten kritisch te laten reflecteren op de juiste formulering van de onderzoeksvraag, het uitvoeren van een literatuur onderzoek, het vertalen van de onderzoeksuitkomsten naar een (bio)medische toepassing (een product). Hiervoor werd gebruik gemaakt van opdrachten waarbij de uitwerkingen werden voorzien van feedback door experts/docenten.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Met behulp van peerfeedback(1) kan de participatie van de studenten vergroot worden omdat ze van elkaar afhankelijk worden door de feedback van anderen. Peerfeedback zet studenten aan om actief te leren ipv een passieve rol in te nemen bij het ontvangen van feedback van experts/docenten. Het formuleren van feedback zet studenten aan tot het analyseren en evalueren ipv het begrijpen van de feedback. Studenten moeten actief oordelen over de kwaliteit, in relatie tot de gegeven criteria en ze moeten dit kunnen onderbouwen. Hierdoor worden ze gedwongen na te denken over de criteria. Door de combinatie van het geven en ontvangen van feedback zien ze onder meer hoe andere studenten zaken aanpakken en formuleren. Het geven/ontvangen van peerfeedback vergroot een verantwoordelijkheid naar elkaar, voor het werk van anderen, maar ook voor hun eigen werk. Tenslotte wordt de zelfevaluatie versterkt, door kritisch naar het werk van anderen te kijken wordt het eenvoudiger om eigen werk kritischer te beoordelen.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Met behulp van het online feedback platform Picth2Peer hebben 3e jaar studenten (~400) van het UMCG feedback gegeven op de onderzoeksvraag en het vertalen van de onderzoeksuitkomsten naar een toepassing/product. Aan de hand van criteria(2) werd elke student gevraagd feedback te geven op meerdere projecten van andere teams (~100, gemiddeld 4 studenten per team). Deze aanpak resulteerde in een participatie van meer dan 90% van de studenten. Op basis van de ontvangen peerfeedback hebben veel teams hun onderzoeksvraag en product beschrijving aangepast aan de hand van de verstrekte criteria.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Door peerfeedback tijdens de voorbereiding op het bachelorproject is de beschreven interventie gerealiseerd wat heeft geresulteerd in meer zelfevaluatie en zelfkritiek op eigen werk. Daarnaast werd er meer feedback ontvangen en werd de werklast van docenten gereduceerd. De beschrijving van duidelijke (instructie) criteria is een van de verbeterpunten voor toekomst gebruik.
Referenties:
1 Lerchenfeldt, S., Mi, M. & Eng, M. The utilization of peer feedback during collaborative learning in undergraduate medical education: a systematic review. BMC Med Educ 19, 321 (2019).
2 https://www.scribbr.com/research-process/research-questions/