Peer-assisted learning in voorbereiding op de voortgangstoets

Informatie
Auteurs
E.A. Dubois
E.G.M. Adelmeijer
F.M. van Blankenstein
Organisatie
LUMC
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Met de Interuniversitaire Voortgangstoets Geneeskunde (VGT) wordt de medische basiskennis van het curriculum van geneeskunde getoetst. Vier keer per jaar leggen ongeveer 10.000 bachelor- en masterstudenten van de deelnemende UMC’s de toets af. Het doel van de voortgangstoets is om een continu leerproces te stimuleren. De verwachting is dat individuele studenten hun resultaten bij elke toets verbeteren door de progressie die ze maken in het curriculum. Het LUMC biedt begeleiding aan studenten die meerdere onvoldoendes achtereen hebben gehaald voor de VGT.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

De begeleiding van studenten bij de VGT wordt gegeven vanuit het principe van self-regulated learning. Volgens dit principe is de belangrijkste functie van onderwijs het ontwikkelen van leervaardigheden voor een leven lang leren: kennis van leervaardigheden, zelfvertrouwen, zelfmotivatie en toepassing van vaardigheden.

De interventie voor het toepassen van leervaardigheden bestaat uit een paar stappen. Voorafgaand aan een intakegesprek met een docent en een student-assistent vullen studenten een reflectieformulier in, waarin ze een analyse van hun resultaten van de laatste drie VGT’s noteren. Het intakegesprek dat daarop volgt is gestructureerd aan de hand van het reflectieformulier en eindigt met concrete afspraken over begeleiding op basis van peer-assisted learning. Hiervoor is een groep student-assistenten aangesteld met goede resultaten op de VGT en goede didactische kwaliteiten; zij worden begeleid door een docent. De student kan in een individuele begeleidingssessie met een student-assistent zijn strategie bespreken en vragen stellen. Daarna kan de student onder begeleiding van de student-assistent in een groepje met medestudenten vragen van de voortgangstoets oefenen.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

De VGT-resultaten van de begeleide studenten zullen na de interventie vergeleken worden met hun eerdere individuele scores en met de scores van het studentencohort. De ervaringen van de studenten zullen na de VGT’s van mei en september kwalitatief worden geanalyseerd aan de hand van een schriftelijke zelfevaluatie over overtuigingen over de oorzaak van het behaalde resultaat, toepassing van leerstrategieën, en het gevoel van zelfvertrouwen over het maken van de toets.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Na de analyse van de kwantitatieve en kwalitatieve resultaten zal de begeleiding op basis van de principes van self-regulated learning en peerassisted learning worden geëvalueerd. Daaruit zullen lessen worden getrokken voor de opzet en uitvoering van de begeleiding van studenten bij de VGT.

Referenties:

Barry J. Zimmerman (2013) From Cognitive Modeling to Self-Regulation: A Social Cognitive Career Path, Educational Psychologist, 48:3, 135-147, DOI:10.1080/00461520.2013.794676

Olle Ten Cate (2009) AMEE Guide Supplements: Peer-assisted learning: A planning and implementation framework. Guide supplement 30.5–Viewpoint, Medical Teacher, 31:1, 57-58, DOI: 10.1080/01421590802298173

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee