Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Uit een behoefteanalyse blijkt dat verloskundigen meer ‘evidence-based’ willen handelen om een zo hoog mogelijke kwaliteit van zorg te kunnen leveren aan cliënten. Evidence-based handelen ondersteunt verloskundigen bij het geven van voorlichting en het toepassen van gezamenlijke besluitvormingen, maar ook bij multidisciplinair overleg met andere professionals in de geboortezorg over een cliënte of over lokale zorgafspraken. Verloskundigen ervaren belemmeringen bij het verzamelen en interpreteren van beschikbare wetenschappelijke kennis maar ook in hoe ze deze inzichten kunnen toepassen in de praktijk. Om verloskundigen hierin te ondersteunen ontwikkelde de Academie Verloskunde Maastricht (AVM) een blended onderwijsprogramma.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Het ontwikkelde onderwijsprogramma ‘Blended Practice Community’ (BPC) biedt verloskundigen inzicht, kennis en vaardigheden over Evidence Based Midwifery (EBM) en het toepassen van wetenschappelijke kennis in de cliëntenzorg en in multidisciplinair overleg. Voor 3 onderzoeksthema’s ontwikkelden we BPC’s: diagnostisch onderzoek, systematische reviews en interventie-onderzoek. Een BPC bestaat uit een groep van 8 deelnemers, die bij voorkeur alle drie de programma’s gezamenlijk doorlopen. Deelnemers volgen eerst ter voorbereiding een e-learning over het onderzoeksthema, om vervolgens samen te komen in hun BPC. De bijeenkomst wordt begeleid door een docent-onderzoeker met kennis en ervaring in EBM en in de beroepspraktijk.
1. De e-learning bestaat uit een theoretisch deel over het onderzoeksthema. Begrippen worden nader toegelicht en met behulp van een relevante publicaties wordt de theorie toegepast en geoefend. Deelnemers krijgen automatisch feedback tijdens de e-learning wat het leerrendement bevordert.
2. De online bijeenkomst bestaat uit een theoretisch deel waarin dieper ingegaan wordt op het geleerde uit de e-learning. Daarnaast wordt met casuïstiek de link gelegd met de eigen praktijksituatie en EBM-theorie. Hierbij wordt de systematiek van intervisie aangehouden.
Tijdens een eventuele presentatie op het congres wordt een demo van het blended onderwijsprogramma getoond.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Per onderzoeksthema zijn 2 BPC’s uitgevoerd. Na afloop hebben de deelnemers een digitale evaluatie ingevuld. De vragen werden gesteld over: inhoud en vorm van de BPC en de leeropbrengst. De vragen waren veelal kwalitatief van aard. De resultaten uit de evaluaties zullen we delen tijdens de presentatie.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
– Maak het niet te groot en met name behapbaar voor de praktiserende professional.
– Gebruik recente praktijkervaringen/literatuur waar de deelnemers meteen iets mee kunnen in hun eigen beroepspraktijk.
– Zorg voor een blended onderwijsconcept zodat iedereen op eigen moment kan leren wat er op afstand geleerd kan worden.
– Creëer een win-win,de e-learning is naast inzet in volwassenenonderwijs ook bruikbaar in het bachelor onderwijs.
Referenties (max. 2):
Verhoeven C, Offerhaus P, Pouwels A & Nieuwenhuijze M. Project passende zorg bij zwangerschap. Tijdschrift voor verloskundigen. 2020.