Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Patiëntparticipatie in het onderwijs helpt bij de ontwikkeling van patiëntgerichtheid. Vanwege de Corona-maatregelen moest veel onderwijs omgezet worden naar een digitale vorm, ook onderwijs waarin patiënten actief participeren. Hoe zorg je dat studenten leren met en van patiënten in een online omgeving? Dit paper beschrijft een voorbeeld hoe we samen met patiënten online onderwijs hebben ontwikkeld en hoe online interactie tussen patiënten en studenten is gestimuleerd.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
In het Parental Advisory onderwijs leren 4-jaars studenten geneeskunde het perspectief van ouders van patiënten kennen, door met hen in gesprek te gaan over hun ervaringen met de ziekte en zorg voor hun kind.
Twee ouders en een arts hebben dit onderwijs gezamenlijk omgezet naar een online vorm volgens een cyclisch proces van ontwerpen – uitvoeren – evalueren – verbeteren, gebaseerd op de principes van design-based research. Het onderwijs werd geëvalueerd door middel van een docentbespreking direct na afloop van het onderwijs (met ouders en arts) en een online studentenquête. Deze informatie werd gebruikt om in een tweede docentbespreking verbeteringen door te voeren.
Na 3 cycli zag het onderwijs er als volgt uit: twee ouders geven het onderwijs en een medicus faciliteert. Ter voorbereiding bekijken studenten een eerder opgenomen college, waarin ouder X vertelt over haar ervaring met de ziekte van haar kind en de zorg daaromheen. Tijdens de online werkvorm reflecteren de studenten op dit patiëntverhaal onder leiding van ouder Y (30 minuten). Hierna gaan de studenten in break-out rooms uiteen om vragen te bedenken die ze willen stellen (15 minuten). In het laatste deel komt ouder X de virtuele collegezaal in en stellen de studenten vragen (30 minuten).
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Zowel ouders als studenten ervaarden dat de interactie moeizamer verliep in een online omgeving versus een fysieke werkvorm: ouders konden minder goed inschatten hoe hun verhaal overkwam en studenten voelden een drempel om vragen te stellen, ondanks dat de sfeer als open werd beschreven.
Om de interactie te stimuleren zijn over een periode van 3 cycli de volgende verbeteringen aangebracht: (1) alle studenten hebben het gehele college de camera aan, (2) het college start met een vraag via Mentimeter, zodat alle studenten worden geactiveerd, (3) studenten krijgen thema’s toegewezen om vragen over te bedenken, zodat er meer verdieping wordt bereikt.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Door onderwijs samen te ontwikkelen met ouders en kort-cyclisch te evalueren konden verbeteringen snel worden doorgevoerd. Voor zowel de ervaring van patiënten als studenten is het van belang om interactie tussen beiden te stimuleren.