Over het nut en de noodzaak van voldoende Global Health onderwijs in de bachelor Geneeskunde, juist hier, juist nu!

Informatie
Auteurs
J. de Zeeuw
M.A.C. Versluis
R.R. . Bakker
Organisatie
UMC Groningen
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

De huidige Covid-19 pandemie laat zien dat de globalisering ons dagelijks beïnvloedt, en daarmee effect heeft op onze gezondheid en ons leven. De infectie van ver weg heeft grote gevolgen voor onze maatschappij. We leven in een wereld waarin we afhankelijk zijn van elkaar, bijvoorbeeld, de grondstoffen voor onze medicijnen worden in China of India gemaakt.

Artsen Internationale Gezondheidszorg en Tropengeneeskunde (voorheen tropenartsen) zijn specialisten in Global Health. Zij hebben ervaring met het organiseren van zorg tijdens een epidemie, triëren en met het werken met een schaarste aan middelen. Veel jongeren hebben belangstelling voor deze internationale specialisatie en motiveren zo hun aanmelding voor de opleiding Geneeskunde.

Op elke medische faculteit wordt internationale gezondheidszorg gedoceerd, vaak binnen sociale geneeskunde of als keuzevak, met aandacht voor migratie en globalisering. Aan de Groningse universiteit is het mogelijk om zich hier vanaf de eerste week van de Bachelor, in de learning community Global Health, tot en met het einde van de Masteropleiding in te verdiepen.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Sinds 2014 beginnen ruim 100 Geneeskundestudenten per cohort binnen de Learning Community Global Health. Alle Groningse studenten kunnen kiezen voor een onderwerp naar eigen interesse voor hun Bachelorscriptie. In de Master kunnen zij hun belangstelling verbreden via specifieke (buitenlandse) coschappen en wetenschappelijk werk.

De leerdoelen in dit Bachelorprogramma zijn gebaseerd op de 21 Global Health learning outcomes zoals geformuleerd door Johnson et al. (Lancet, 2012). Medisch inhoudelijke onderwerpen (diabetes, kanker, geestelijke gezondheid, infectieziekten, veilige reproductieve zorg, voeding en epidemiologie) worden gekoppeld aan diverse sociaal-culturele contexten. De rol en effecten van gezondheidsfinanciering, essentiële geneesmiddelen, armoede en mensenrechten, komen uitgebreid aan bod. Er ligt nadruk op het innemen van verschillende perspectieven, en het opbouwen van interculturele relaties en netwerken.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

De huidige Covid-19 pandemie laat zien dat er serieuze aandacht moet zijn voor Global Health in elk medisch curriculum.

Studenten leren in een vroeg stadium dat ziekten en patiënten over landsgrenzen gaan. De sociale, culturele en politieke context zijn van invloed op de verspreiding van ziekten. Een goede preventie is een investering die vele malen terugverdiend kan worden. Een cultureel-sensitieve benadering heeft een positief effect, en interdisciplinaire samenwerking de voorkeur.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Artsen Internationale Gezondheidszorg en Tropengeneeskunde zijn ingezet bij de zorg aan de Covid-19 patiënten in Nederland. Deze pandemie zal niet de laatste zijn. Daarom is het raadzaam om studenten er in elke Bachelor Geneeskunde op voor te bereiden.

Referenties:

Johnson O, Bailey SL, Willott C, et al. (2012) Global Health learning outcomes for students in the UK. The Lancet. Vol. 379; p 2034-5

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee