Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Ondanks wereldwijde vooruitgang in de gezondheidszorgresultaten blijven ongelijkheden bestaan, vooral onder kwetsbare bevolkingsgroepen. Deze ongelijkheden worden versterkt door systemische barrières zoals sociale, economische en culturele factoren, die resulteren in minder kwaliteitsvolle zorg voor deze groepen [1]. Het integreren van gelijkheid, diversiteit en inclusie (equity, diversity and inclusion, EDI) in opleidingen voor zorgprofessionals is essentieel om deze ongelijkheden aan te pakken. Toekomstige zorgprofessionals moeten worden toegerust met vaardigheden, zoals cultureel veilige communicatie en begrip, om aan de diverse behoeften van hun patiënten te voldoen.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Dit project richt zich op de ontwikkeling van een geïntegreerd EDI-model voor gezondheidszorgopleidingen [2]. Het model is gebaseerd op vier pijlers: culturele competentie, interprofessioneel onderwijs, patiëntenbetrokkenheid en institutioneel beleid. Door deze elementen te combineren, zal het model zorgstudenten ondersteunen bij het doorbreken van systemische barrières en het bieden van cultureel veilige zorg. Het project bouwt voort op literatuuronderzoek en co-creatieworkshops met belanghebbenden, waaronder studenten, docenten, zorgprofessionals en patiënten.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Het model wordt geïmplementeerd in diverse gezondheidszorgopleidingen, waaronder geneeskunde, farmacie en kinesitherapie. Via co-creatieworkshops en interprofessionele samenwerking worden leermodules ontwikkeld die gericht zijn op het bevorderen van culturele competentie en samenwerking binnen zorgteams. De effectiviteit van de interventies wordt geëvalueerd aan de hand van het Kirkpatrick-model, waarbij korte- en langetermijnresultaten worden gemeten.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
De eerste resultaten tonen aan dat een geïntegreerde aanpak van EDI in zorgopleidingen niet alleen de culturele competentie van studenten verhoogt, maar ook bijdraagt aan het verbeteren van patiëntenzorg. Patiëntenbetrokkenheid in het onderwijs biedt een unieke kans om realistische perspectieven in de klas te brengen, wat zorgt voor een betere voorbereiding van studenten op werken in diverse zorgomgevingen. Dit project zal bijdragen aan de ontwikkeling van een schaalbaar EDI-model dat wereldwijd kan worden toegepast in diverse onderwijscontexten.
Referenties (max. 2):
Kruk ME, Gage AD, Arsenault C, Jordan K, Leslie HH, Roder-DeWan S, et al. High-quality health systems in the Sustainable Development Goals era: time for a revolution. The Lancet global health. 2018;6(11):e1196-e252.
Brottman MR, Char DM, Hattori RA, Heeb R, Taff SD. Toward Cultural Competency in Health Care: A Scoping Review of the Diversity and Inclusion Education Literature. Academic Medicine. 2020;95(5):803-13.