Ontwikkeling, implementatie en evaluatie van een blended leerlijn Intervisie voor masterstudenten

Informatie
Auteurs
N.J.J.M. Mastenbroek
R. IJntema
Organisatie
Faculteit Diergeneeskunde
Universiteit Utrecht
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Een belangrijk doel van intervisie-onderwijs is het leren gebruiken van intervisie als werkvorm voor levenslang leren. Een tweede doel is het aanleren van betere reflectievaardigheden, zelfsturend leren en empathisch vermogen. Ook het leren spreken over fouten en het verkennen van de eigen grenzen is beoogde opbrengst van het doen van intervisie.

Om dit onderwijs te verbeteren en de structuur van de intervisie nadrukkelijker onder de aandacht te brengen hebben wij een online cursus ontwikkeld waarin de theoretisch concepten aan de orde komen en waarin geoefend kan worden met deelvaardigheden. Hoofdstukken in de online cursus worden afgewisseld met contactonderwijs waarin geoefend kan worden met intervisierondes. Dit contactonderwijs wordt daarmee effectiever en leerzamer.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

De online cursus maakt het mogelijk dat iedere student dezelfde kennis krijgt aangeboden. Studenten krijgen meer zelfstandigheid doordat ze de theorie onafhankelijk van tijd en plaats tot zich kunnen nemen. De kennis zal beter beklijven dan in een werkcollege omdat studenten de online cursus meerdere malen kunnen doorlopen en studenten zelf kunnen controleren of ze de leerstof begrepen hebben via het maken van ingebouwde toetsen. Een studentvolgsysteem maakt het mogelijk dat de docent kan zien hoe een student in de cursus gewerkt heeft en waar de moeilijkheden zitten. Het contactonderwijsonderwijs zal daardoor beter aansluiten op de leerbehoefte van de student. Een online cursus komt ook tegemoet aan de wens van studenten om het intervisie onderwijs intensiever te maken. De inhoud van de e-module blijft beschikbaar voor deelnemers na het afronden van de leerlijn.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Docenten geven aan dat, door de gecombineerde opzet van online en contact onderwijs, er meer geoefend kan worden tijdens het contact onderwijs, dat studenten beter en sneller begrijpen wat de bedoeling is en sneller de benodigde vaardigheden onder de knie krijgen. Studenten zijn enthousiast over de intervisie en vinden het een waardevolle werkvorm om 1) hun reflectievaardigheden te verbeteren, 2) problemen bespreekbaar te maken en 3) kritische factoren voor succes en falen te identificeren.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Door de theoretische concepten aan te bieden via een online training, krijgen alle studenten dezelfde kennis aangeboden en kan vooraf in een simulatie omgeving geoefend worden met deelvaardigheden. Tevens kan gedurende het contactonderwijs de tijd effectiever besteed worden aan het opdoen van ervaring met het uitvoeren van intervisie. Door verschillende intervisiemodellen ook in de online training in aparte lessen aan te bieden sluit de theorie steeds aan bij het contactonderwijs, waarin in 4 bijeenkomsten geoefend wordt met de verschillende modellen. Na het afronden van de leerlijn zijn studenten in staat om zelfstandig intervisie uit te voeren.

Referenties (max. 2):

Duret, D., Terron-Canedo, N., Hannigan, M., Senior, A., & Ormandy, E. (2021). Identifying the Barriers to Incorporating Reflective Practice into a Veterinary Curriculum. Journal of Veterinary Medical Education.

Mann, K., Gordon, J., & MacLeod, A. (2009). Reflection and reflective practice in health professions education: a systematic review. Advances in health sciences education, 14(4), 595-621.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee