Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Simulatiepatiënten spelen een belangrijke rol in het medisch onderwijs om klinische en communicatieve vaardigheden op een veilige en patiëntgerichte manier te oefenen en te evalueren. Veel van de onderwijsactiviteiten met simulatiepatiënten werden online aangeboden sinds de COVID-19 pandemie. De overgang van fysiek naar digitaal onderwijs met simulatiepatiënten brengt zowel onderwijskundige en technische uitdagingen als kansen met zich mee. Hoe verlies je bijvoorbeeld geen leereffect, hoe breng je non-verbale signalen over en wat zijn de technische mogelijkheden en beperkingen? Kansen voor de toekomst zijn bijvoorbeeld plaats- en tijdonafhankelijk onderwijs en geeft studenten de gelegenheid om vertrouwd te raken met ontwikkelingen zoals e-consulten en telegeneeskunde.
In het licht van deze ontwikkelingen, organiseert de NVMO-werkgroep Gestandaardiseerde en Simulatiepatiënten een rondetafel sessie, waarin deelnemers ervaringen, valkuilen en tips uitwisselen over online onderwijs met simulatiepatiënten. Verder gaan deelnemers zelf aan de slag met het aanvullen en verkennen van nieuwe werkvormen die zij kunnen gebruiken in de eigen faculteit.
Doel:
Deze rondetafel sessie heeft als doel om de mogelijkheden van online onderwijs met simulatiepatiënten in kaart te brengen door het uitwisselen van praktijkervaringen. De deelnemers maken kennis met verschillende digitale werkvormen en de technische en onderwijskundige aandachtspunten en beperkingen die zij met zich meebrengen. Ook ontvangen zij praktische handvatten en tips op basis van ervaringen uit de werkgroep.
Doelgroep:
Iedereen die betrokken is bij of interesse heeft in medisch onderwijs met simulatiepatiënten: artsen, paramedici, docenten, studenten, SP coördinatoren, onderwijskundigen, onderwijsontwikkelaars en geïnteresseerden.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Na een korte inleiding op het thema, vindt er een interactief panelgesprek plaats met docenten en medewerkers van verschillende faculteiten. Zij vertellen hoe het simulatie onderwijs tijdens de COVID-pandemie werd georganiseerd, welke werkvormen en digitale platformen zij gebruikten en welke mogelijkheden en beperkingen zij ervaarden. Daarna delen de deelnemers in kleine groepjes eigen ervaringen. Dit doen zij onder leiding van een voorzitter die ook zelf ervaringen zal delen. De sessie wordt plenair afgesloten waarin de bevindingen van de groepjes worden besproken en de deelnemers reflecteren over digitaal onderwijs met simulatiepatiënten in de toekomst.
Referenties:
Hartmann L, Kaden JJ, Strohmer R. Authentic SP-based teaching in spite of COVID-19 – is that
possible? GMS Journal for Medical Education 2021, Vol. 38(1), ISSN 2366-5017.
Max aantal deelnemers :
40 (online : 25)