Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Veel onderzoekers doen onderzoek binnen een groep waartoe zij zelf behoren of hebben behoord. Zo kunnen bijvoorbeeld verpleegkundigen onderzoek doen naar ervaringen van verpleegkundestudenten, en artsen naar de ontwikkeling van collega-artsen. Onderzoek doen binnen uw eigen groep heeft voordelen. Zo kunt u zich waarschijnlijk goed inleven in de ervaringen van uw deelnemers, wat kan leiden tot een groter vertrouwen tussen deelnemer en onderzoeker.
Het kan echter ook vragen oproepen(1): Hoe gaat u om met vervaagde grenzen bij een deelnemer die u kent? Hoe wordt u zich bewust van uw eigen aannames? Hoe zorgt u ervoor dat uw eigen aannames de stemmen van de deelnemers niet overschaduwen? Hoe voorkomt u dat uw collega’s harder gaan werken om uw onderzoek een positief resultaat te geven? Het is belangrijk om hierbij stil te staan, de zogenaamde reflexiviteit bij onderzoek, om inzicht te krijgen in uw eigen invloed op uw deelnemers en uw onderzoek.
Doel:
Het doel van deze sessie is om ervaringen te delen over het uitvoeren van onderzoek binnen de eigen populatie. Hierdoor worden deelnemers bewust van zowel de voordelen en nadelen als de ethische vraagstukken die hiermee gepaard gaan. Daarnaast worden er handvaten uitgereikt om hiermee om te gaan.
Doelgroep:
Collega’s die onderzoek (willen) doen binnen een groep waartoe zij zelf behoren of hebben behoord.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Activiteiten
Deze sessie begint met een korte voorstelronde, waarin wordt gekeken op welke manier deelnemers betrokken zijn bij dit thema. Daarna delen de moderatoren hun eigen ervaringen, uitdagingen en vragen over dit onderwerp. Volgens de think-pair-share methode krijgen deelnemers eerst de tijd om individueel op eigen vragen en uitdagingen te reflecteren, waarna deze in kleine subgroepen zullen worden besproken. Vervolgens volgt een terugkoppeling aan de hele groep. Er zal worden afgesloten met enkele praktische tips vanuit de literatuur (2).
Opbrengst
De deelnemers krijgen door het delen van ervaringen en door samen te reflecteren op vragen en uitdagingen een breder perspectief op het onderzoek doen binnen een populatie waar men toebehoord of heeft behoord. Daarnaast worden zij zich bewust van uitdagingen waar ze eerder wellicht niet bij hebben stilgestaan. Deelnemers ontvangen concrete handvaten om hier mee om te gaan.
Referenties (max 2.):
Buys T, Casteleijn D, Heyns T, Untiedt H. A Reflexive Lens on Preparing and Conducting Semi-structured Interviews with Academic Colleagues. Qual Health Res. 2022;32(13):2030-9.
Olmos-Vega FM, Stalmeijer RE, Varpio L, Kahlke R. A practical guide to reflexivity in qualitative research: AMEE Guide No. 149. Med Teach. 2022:1-11.
Max aantal deelnemers :
30