Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
De interactie tussen supervisors en coassistenten bij het vragen en krijgen van feedback in het kader van de opleiding.
Doel:
Handvatten creëren voor coassistenten en supervisors zodat coassistenten juiste en praktisch toepasbare feedback verkrijgen en de interactie tussen deze twee bij het geven van de feedback verbetert.
Doelgroep:
Coassistenten, medisch specialisten, arts-assistenten, onderwijskundigen, physician assistants (in opleiding), verpleegkundigen (in opleiding).
Opzet: activiteiten en opbrengst:
In de Friese ziekenhuizen werd gemerkt dat cijfers en andere beoordelingen vaak gemakkelijk gegeven werden. Het ontbrak hierin vaak aan feedback waarin de coassistent zichzelf herkende en van waaruit deze nieuwe leerdoelen kon formuleren. Tevens was het voor de examinator lastig om vanuit deze beoordelingen een goed oordeel over de coassistent te kunnen vormen. Een vergelijkbare situatie kwam uit een enquête onder geneeskunde studenten uitgevoerd door de Geneeskundestudent: studenten vinden feedback subjectief en de persoonlijke omgang met de begeleider weegt zwaar (1). Gegronde en werkbare feedback is juist tijdens coschappen van essentieel belang. Met de coassistenten in Friesland werd gediscussieerd over het belang van goede feedback voor iedere student. Belangrijkste obstakels in het verkrijgen hiervan leken te liggen in de afstemming en het maken van afspraken met de supervisor. Daarom werd gezamenlijk besloten om een cursus te organiseren waarin de coassistenten door middel van een workshop met acteurs handvatten krijgen aangereikt om afspraken te maken waarin gericht naar toepasbare feedback gevraagd wordt.
Tijdens onze presentatie wordt het nut en de achtergrond van deze workshop geïntroduceerd en wordt gepresenteerd waar en hoe deze workshop tot stand is gekomen in de Friese ziekenhuizen. Daarna worden er een aantal voorbeelden gegeven vanuit de dagelijkse praktijk van feedbackmomenten tussen coassistenten en supervisors (met interactie vanuit het publiek).
Vervolgens zullen aan de hand van verschillende voorbeelden en scenario’s zowel de supervisors als de coassistenten (en alle aanwezigen die in opleiding zijn binnen de medische sector) handvatten aangereikt krijgen ten aanzien van het verkrijgen en geven van concrete en werkbare feedback. Dit gebeurt in groepsverband; er zal worden gevraagd aan de deelnemers om interactief deel te nemen. De deelnemers gaan zelf aan de slag met het feedback vragen en feedback geven.
Hierdoor worden gevers en ontvangers van feedback zich meer bewust van het doel van de feedback; wat willen we ermee bereiken? En het geven en krijgen van feedback; waar hebben we de feedback voor nodig?
Referenties:
De Geneeskundestudent. (2019). Onderzoeksrapport: Feedback en beoordelingen voor coassistenten. Utrecht, Nederland.
Max aantal deelnemers :
30 (binnen deze opzet is het mogelijk op te schalen, indien nodig)