Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Aandacht voor professionaliteit is, naast aandacht voor kennisontwikkeling en het aanleren van vaardigheden, essentieel in de opleiding tot zorgprofessional. Professionaliteit is niet aangeboren, maar een student kan professionaliteit gaandeweg verwerven, soms met vallen en opstaan. Ondanks voorlichting hebben docenten moeite om te reageren op onprofessioneel gedrag, omdat het gedrag vaak lastig te definiëren is en niet gemakkelijk is om te bespreken. In gezondheidszorgopleidingen heerst een cultuur waarin men studenten wel zou willen aanspreken op onprofessioneel gedrag maar tegelijkertijd wordt dit als lastig, en als een praktisch onhaalbaar doel beschouwd.
Tekortkomingen op gebied van professionaliteit zijn dikwijls een teken van onderliggende problemen die aandacht behoeven. Deze problemen kunnen van persoonlijke aard zijn, maar ook voortkomen uit de cultuur en context van het onderwijssysteem. Het is van belang dat docenten signalen van dergelijke problemen tijdig onderkennen. Vervolgens kunnen zij met zogenaamde ‘geweldloze communicatie’ op een respectvolle manier reageren op onprofessioneel gedrag van hun studenten, waarbij de relatie in stand blijft. Daarmee bieden docenten ruimte aan verschillen in professionele opvattingen en scheppen zij een cultuur die het aan de orde stellen van onprofessioneel gedrag aanmoedigt. Dit is niet alleen van belang voor studenten met een tekortkoming in professionaliteit, maar voor álle studenten.
Doel:
Leerdoel 1: De deelnemer kan vroege signalen herkennen die erop duiden dat een student extra begeleiding nodig heeft om zich verder te ontwikkelen tot een professionele zorgverlener
Leerdoel 2: De deelnemer kan in een lastig gesprek met een student over professionaliteit gebruik maken van de principes van ‘geweldloze communicatie’.
Doelgroep:
Alle artsen en docenten die medisch onderwijs geven; geïnteresseerde studenten zijn ook welkom
Opzet: activiteiten en opbrengst:
In de workshop worden twee korte presentaties gegeven die gebaseerd zijn op resultaten van onderzoek en praktijkervaringen van de moderatoren. De deelnemers krijgen de gelegenheid om zelf te oefenen met het herkennen van vroege signalen en het voeren van een gesprek. Het resultaat van de workshop is kennis van, en ervaring met een praktische methode om onprofessionaliteit te herkennen en aan te kaarten. Na deelname aan deze workshop kunnen de deelnemers deze methode dan ook in hun eigen onderwijspraktijk toepassen.
Referenties:
Rosenberg, M. B. (2015). Nonviolent communication: A language of life: Life-changing tools for healthy relationships. PuddleDancer Press.
Mak-van der Vossen MC, Teherani A, Van Mook WNKA, Croiset G & Kusurkar RA (2020) How to identify, address and report students’ unprofessional behaviour in medical school. AMEE guide #125. AMEE, Dundee, UK. Digital ISBN 978-1-910612-57-6, ISBN 978-1-910612-56-9 https://amee.org/publications/amee-guides
Max aantal deelnemers :
30