Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
In 2017 werd een onderwijsvernieuwingsproject opgestart voor het opleidingsonderdeel Metabolisme &Voeding van de eerste Bachelor Geneeskunde, waar de traditionele lesvorm bestaat uit ex-cathedrahoorcolleges. Doelstellingen waren om het leerproces te verbeteren en de aantrekkelijkheid van het aangeboden onderwijs te verhogen. Het grote studentenaantal (±430) was een uitdaging op vlak van infrastructuur en begeleidend personeel.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
De 30 ex-cathedrahoorcolleges werden omgevormd tot tien wekelijkse cycli van drie lessen met een inleidende ex cathedra les, een PAL(Peer Assisted Learning)-sessie voor groepjes van tien studenten, en een daaropvolgend responsiecollege. Deelname was niet verplicht, maar de studenten moesten zich inschrijven en voorbereid naar de sessies komen.
De PAL-sessies vertrokken telkens vanuit een klinische casus gevolgd door opdrachten m.b.t. de examenleerstof. Studenten moesten in onderling overleg oplossingen voor de opdrachten zoeken en feedback aan de docent geven voor meer uitleg tijdens het responsiecollege.
De PAL-sessies werden begeleid door een ploeg van 35 tutors, tweede bachelorstudenten, die als vrijwilliger gedurende twee sessies elks drie groepjes van tien studenten begeleiden.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
De effecten van de onderwijsvernieuwing werden op verschillende tijdstippen gemeten, zowel via een enquête die peilde naar tevredenheid en eigen idee over het leerproces als via het meten van het effect van PAL op de resultaten van het meerkeuzevragenexamen.
In de enquête rapporteerden studenten een grote tevredenheid over de activerende leervorm. Deze moedigt hen onder andere aan om regelmatig met de leerstof bezig te zijn. Daarnaast vinden studenten de werkvorm stimulerend en leuk. De tutors waren bijzonder tevreden dat zij aan dit project mochten deelnemen.
Verder werd in 2017 vastgesteld dat studenten die drie of meer keer deelnamen aan PAL-sessie 12% meer kans hadden om te slagen voor het opleidingsonderdeel, dan studenten die minder dan drie keer deelnamen. Bovendien toonden een regressieanalyse aan dat de mate van inschrijving aan de PAL-sessies positief significant bijdroeg tot het examenresultaat, onafhankelijk van het effect vroegere examenresultaten.
In 2018 werd via een ANCOVA-analyse vastgesteld dat wanneer studenten aan alle tien de PAL-sessies deelnemen, ruim 2 punten meer behalen op het examen dan studenten die aan geen enkele PAL-sessie deelnamen, dit onafhankelijk van het effect van voorgaande studieresultaten.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Zowel de tevredenheidsenquête als de metingen van het leereffect op een schriftelijk meerkeuzevragenexamen zijn bijzonder positief en hebben geleid tot het verder versterken van deze leervorm binnen het opleidingsonderdeel Metabolisme & Voeding en het opzetten van nieuwe initiatieven voor dit type onderwijs binnen de opleiding. Wat we nog niet weten is of deze nieuwe leervorm bijdraagt tot het dieper leren, zodat het aangeleerde ook jaren later – gedurende of na de opleiding – nog kan worden gebruikt of toegepast.