Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Uit onderzoek is gebleken dat 5.6% van de ongeplande ziekenhuisopnames in Nederland geneesmiddel gerelateerd zijn. Daarvan bleek 46% potentieel te vermijden. Voorschrijffouten zijn een belangrijke oorzaak van ongeplande ziekenhuisopnames [1]. Om dergelijke fouten te voorkomen, is het wenselijk dat studenten geneeskunde al vroeg in hun opleiding de meerwaarde van de apothekers leren kennen. Dit is gunstig in hun werkende leven later, maar ook kunnen geneeskundestudenten en farmaciestudenten veel van elkaar leren. Er is momenteel nog weinig ‘kruisbestuiving’ aanwezig in de opleiding geneeskunde. Daarom hebben wij binnen onze studentenpoli, opgericht in juni 2020, óók een multidisciplinair MDO met focus op farmacotherapie opgericht.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Elke laatste vrijdag van de maand vindt het MDO plaats onder supervisie van minimaal één internist-klinisch farmacoloog en een ziekenhuisapotheker. Uitgenodigd zijn: alle co-assistenten inwendige geneeskunde, co-assistenten ziekenhuisfarmacie, AIOS ziekenhuisfarmacie en AIOS inwendige geneeskunde in hun klinische farmacologiestage.
In het MDO worden 4-6 patiënten besproken die voorbereid worden door de co-assistenten inwendige geneeskunde. Tijdens de bespreking wordt het WHO 6-stappenplan aangehouden en wordt discussie tussen apothekers (in opleiding) en artsen (in opleiding) zeer gestimuleerd.
Doelen van dit MDO zijn:
Het stimuleren van de interdisciplinaire samenwerking tussen artsen (i.o.) en apothekers (i.o.) waardoor de aanwezigen elkaars expertise en werkwijze leren kennen
Het optimaliseren van de (farmacotherapeutische) behandeling voor de besproken patiënten
Inzichtelijk maken van valkuilen bij het opstellen van een behandelplan.
Het uitgangspunt is een veilige leeromgeving. Dit betekent alles mag worden gevraagd, iedereen stelt zich open voor feedback en feedback wordt opbouwend geformuleerd.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Alle betrokkenen zijn enthousiast en ervaren een hoog leereffect. Verrassend is dat ook de farmaciestudenten een grote meerwaarde zien in het MDO. Het leren kennen van elkaars zienswijze en kennis heeft een grote meerwaarde voor het toekomstig werk van alle betrokkenen. Tevens is er veel aandacht voor het brede ‘plaatje’ van de patiënt i.p.v. alleen te focussen op de medicatie. Iedereen gaf aan beter te begrijpen hoe de samenwerking tussen arts en apotheker kan verlopen en beter de grenzen van elkaars vakgebied te leren kennen. Het effect voor de toekomstige dokters en apothekers is hopelijk 2-ledig (1) meer leren over farmacotherapie en farmacotherapeutisch redeneren, (2) dat zij later laagdrempeliger bij elkaar aankloppen.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Alle betrokkenen zijn erg enthousiast en ervaren een hoog leereffect. Van nature zijn medici vaak geneigd om snel in oplossingen te denken en het ‘plan’ voor de patiënt te presenteren. Het 6-stappenplan in het vizier houden blijft daarom essentieel tijdens het MDO. Het aanwijzen van een supervisor bij dit MDO met als taak hier actief op te bewaken heeft veel meerwaarde.
Referenties:
Leendertse AJ et al. Arch Intern Med. 2008;168(17):1890-6)