Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Alle toekomstige artsen moeten onderzoek gebruiken in de klinische praktijk om de geneeskunde ‘evidence-based’ uit te voeren. Daarnaast heeft het medische veld ook artsen nodig die zelf onderzoek doen; deze arts-onderzoekers kunnen immers de brug slaan tussen wetenschap en kliniek[1]. De medische opleiding speelt, in lijn met de eindtermen in de CanMEDS en het raamplan, een belangrijke rol bij de academische en wetenschappelijke vorming van de volgende generatie artsen. Voor docenten is het echter lastig hoe dit onderwijs zo vormgegeven kan worden dat het studenten motiveert en enthousiasmeert, aangezien studenten met name patiënten willen behandelen en de link tussen kliniek en onderzoek nog niet altijd leggen. De Self-Determination Theory van Ryan en Deci[2] kan inzicht bieden in hoe dit onderwijs op zo’n manier ontworpen kan worden dat studenten gemotiveerd raken en/of blijven. In deze workshop zullen we dieper ingaan op de Self-Determination Theory en welke motiverende aspecten er in lijn met deze theorie al in het huidige wetenschappelijke vorming onderwijs zitten. Daarnaast willen we de deelnemers stimuleren om na te denken over een motiverend ontwerp voor onderwijs in wetenschappelijke vorming.
Doel:
Het doel van deze workshop is om deelnemers een concreter beeld te laten vormen over hoe de Self-Determination Theory handvatten kan bieden om onderwijs in wetenschappelijke vorming te ontwerpen. Daarnaast kan deze workshop bijdragen aan herkenning en bewustwording van wat er al gebeurt om studenten te motiveren in eigen en andermans onderwijs. Deze workshop heeft tevens als doel om met behulp van actieve werkvormen eerste stappen te maken in het zelf ontwerpen van onderwijs in wetenschappelijke vorming gebaseerd op aspecten van de Self-Determination Theory.
Doelgroep:
Docenten, professionals verbonden aan academische en wetenschappelijke vorming, begeleiders van onderzoeksstages, studenten, opleidingscoördinatoren, onderzoekers.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
De workshop gaat in op hoe de Self-Determination Theory kan helpen om motiverend onderwijs in wetenschappelijke vorming te ontwerpen. Na een korte toelichting over de Self-Determination Theory, zal er actief aan de slag worden gegaan met nadenken over en ontwerpen van wetenschappelijke vorming onderwijs in het licht van deze theorie. Er zal geïnventariseerd worden welke aspecten van de Self-Determination Theory al in het huidige onderwijs zitten om vervolgens na te denken over een motiverend onderwijsontwerp specifiek voor wetenschappelijke vorming. In deze workshop zullen interactieve werkvormen gebruikt worden: door middel van discussievragen, groepsopdrachten en plenaire presentaties zullen deelnemers actief kennismaken met praktische implicaties van deze theorie.
Referenties:
1. Chang&Ramnanan (2015). A Review of Literature on Medical Students and Scholarly Research. Academic Medicine.
2. Ryan&Deci (2000). Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. American Psychologist.
Max aantal deelnemers :
30