Mentor ik zoals ik ben, zoals ik wil of zoals ik moet?

Informatie
Organisatie
The George Washington University
Congres
2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Mentoren in health professions education hebben baat bij kritische reflectie op de specifieke karakteristieken van hun mentorrol, en in welke mate zij deze binnen de kaders van hun onderwijsprogramma kunnen beoefenen. Kritische reflectie geeft niet alleen richting aan de eigen professionele ontwikkeling als mentor, maar is ook belangrijk omdat mentoren vaak bewust of onbewust een rolmodel zijn voor hun mentees, en daardoor dus een voorbeeldfunctie hebben bij het ontwikkelen van reflectievaardigheden. In de kritische reflectie op het eigen zelfbeeld als mentor moet niet alleen de reflectie op “hoe doe ik dit in de dagelijkse praktijk” betrokken worden, maar juist ook de meer impliciete opvattingen die daaraan ten grondslag liggen. Om deze impliciete opvattingen expliciet te maken is op basis van voorgaand onderzoek en literatuurstudie de MERIT-vragenlijst ontwikkeld1,2.

Doel:

Verkennen van de professionele identiteit van mentoren en in welke mate zij deze in de praktijk kunnen brengen.

Mentoren aanzetten tot reflecteren op het hoe, wat en waarom van hun eigen manier van mentoren en de impliciete opvattingen die hieraan ten grondslag liggen.

Doelgroep:

Docenten binnen het domein health professions education die een langdurige ontwikkelingsrelatie met individuele studenten hebben, onder anderen: mentoren (buiten een PGO-context ook wel ‘tutoren’ genoemd), coaches, werkplekbegeleiders, opleiders, docentprofessionaliseerders, coördinatoren van mentorprogramma’s.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

In deze sessie bespreken we samen een studentcasus, waarbij mentoren individueel nadenken over hoe zij in hun eigen dagelijkse werk als mentor om zouden gaan met de student. Daarna vullen zij individueel de MERIT-vragenlijst in. Daarna interpreteren en vergelijken zij hun resultaten onderling, waarna op basis van de casus wordt gesproken over mogelijke leerdoelen voor mentoren en hoe zij daar met docentprofessionalisering richting aan kunnen geven. Mentoren verkrijgen hiermee inzicht in mogelijke discrepanties tussen hun ‘actuele’ en ‘gewenste’ manier van mentoren en kunnen met collega-mentoren nadenken over het ontstaan en mogelijk verkleinen van die discrepanties. De reflecties helpen mentoren dus hun impliciete opvattingen expliciet te maken en in te zetten als vertrekpunt voor hun persoonlijke professionaliseringsinitiatieven.

Referenties (max 2.):

Loosveld LM, Van Gerven PWM, Driessen EW, Vanassche E, Artino AR. 2021. MERIT: a mentor reflection instrument for identifying the personal interpretative framework. BMC Med Educ. 21(1):144. doi: 10.1186/s12909-021-02579-x

Loosveld LM, Driessen EW, Vanassche E, Artino AR, Van Gerven PWM. 2022. Mentoring is in the ‘I’ of the beholder: Supporting mentors in reflecting on their actual and preferred way of mentoring. BMC Med Educ.22(1):638. doi: 10.1186/s12909-022-03690-3.

Max aantal deelnemers :

24

Beschrijving van de interventie/innovatie:
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Referenties:
Trefwoorden:
Wijze van presentatie:
Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee