Meer en beter extramuraal opleiden; public health als casus

Informatie
Organisatie
LUMC
Congres
2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Werkplekleren, vaak in de vorm van coschappen, is een belangrijk onderdeel van de geneeskunde opleiding en kent drie leerdoelen: 1) oriëntatie op de beroepspraktijk, 2) professional identity formation en 3) aanleren van vakspecifieke en algemene beroepsvaardigheden. De meeste coschappen worden intramuraal gelopen, terwijl de meeste specialisten extramuraal werken, en meer zorg verschuift naar buiten het ziekenhuis. Het Raamplan 2020 vraagt meer aandacht voor preventie en de CanMEDS-rol Health Advocate.

Meer extramuraal opleiden, buiten de muren van het ziekenhuis, in een medische of niet medische setting, biedt kansen om te voldoen aan de eindtermen van het raamplan en de leerdoelen van werkplekleren voor basisartsen. In veel UMC’s wordt nu gewerkt aan een herontwerp van het geneeskundecurriculum. Meer extramuraal opleiden is een veelgehoorde wens in de ontwerpen.

In lopend onderzoek en recente onderwijsvernieuwingen onderzoeken we wat leerbehoeften van studenten zijn ten aanzien van preventie en Health Advocacy, welke leerdoelen en werkvormen geschikt zijn, en hoe we extramuraal werkplekleren / de coschappen kunnen benutten om deze leerdoelen te behalen.

Doel:

Tijdens deze ronde tafel delen we kennis en ervaringen vanuit verschillende UMC’s en gaan we aan de hand van een aantal thema’s in gesprek over extramuraal opleiden in de geneeskundeopleiding. De uitkomsten dienen als input voor curriculumherzieningen en het versterken van public health onderwijs in bestaande curricula.

Wat moet het doel zijn van (extramuraal) opleiden? Kennismaken met het vakgebied, of het behalen van vakoverstijgende leerdoelen, zoals inzicht in de relatie tussen sociale en fysieke omgevingsdeterminanten en gezondheid?

Welke competenties (beroepstaken / vaardigheden / leerdoelen?) lenen zich vooral voor extramuraal opleiden?

Hoe kunnen coassistenten extramuraal onder supervisie eigen taken krijgen en meer onderdeel van het team worden?

Welke ervaringen zijn er vanuit de verschillende UMC’s? Wat werkt wel en wat niet, en wat kunnen we daarvan leren? Zijn er andere praktische uitdagingen die we voorzien en hoe kunnen we die ondervangen?

Doelgroep:

Opleidingsdirecteuren, docenten, studenten van de opleiding geneeskunde en andere opleidingen waar werkplekleren een onderdeel is (farmacie, diergeneeskunde, verpleegkunde, etc)

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Gestart wordt met 3 korte pitches (15 minuten):

Project preventie en onderwijs, gericht op leerdoelen voor preventie

Extramuraal opleiden in Groningen, gericht op lang en geïntegreerd extramuraal werkplekleren

Studentenperspectief – kwalitatieve studie naar leerbehoeften van studenten

Na de pitches gaan we in gesprek over de hierboven genoemde thema’s (60 min)

We sluiten af met gezamenlijk geformuleerde leerdoelen en best practices voor extramuraal opleiden

Referenties (max 2.):

Max aantal deelnemers :

40

Beschrijving van de interventie/innovatie:
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Referenties:
Trefwoorden:
Wijze van presentatie:
Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee