Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Veel statushouders die hun land van herkomst zijn ontvlucht hebben een afgeronde opleiding en werkervaring. Toch hebben zij moeite met het vinden van een passende werkplek in Nederland. Dit geldt ook voor hoogopgeleide vluchtelingen met een afgeronde zorggerelateerde opleiding. Ondertussen kampt Nederland met een tekort aan hbo-verpleegkundigen. De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en de Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF bieden in samenwerking met zeven zorgorganisaties uit regio Nijmegen-Arnhem deze statushouders de aansluiting die nodig is voor een baan als verpleegkundige in de zorg. Via het Leerwerktraject in de Zorg krijgt deze groep professionals toekomstperspectief en benut de zorgsector hun talent.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Het Leerwerktraject in de Zorg duurt 24 weken, waarbij studenten lessen in verpleegkundige vakken en Nederlands volgen (om hun staatsexamen niveau B2 te behalen). De verpleegkundige vakken zijn gericht op kennismaken met het Nederlandse gezondheidszorgstelstel, onderzoekende houding, communicatieve vaardigheden, reflectie vaardigheden en samenwerkingsvaardigheden. Tevens verzorgen zorginstellingen gastlessen en gaan studenten op werkbezoeken bij zorginstellingen. Daarnaast organiseert het UAF sollicitatietrainingen. De deelnemers hebben gemiddeld 15 contracturen en 15 uur zelfstudie.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Betrokkenheid van werkgevers, UAF en persoonlijke begeleiding maken het traject succesvol;
Het gebrek aan beheersing van de Nederlandse taal onder de deelnemers heeft veel invloed op het tempo van de lessen en het leerproces, daarom is taalondersteuning (ook na afronding van het project) zeer belangrijk;
De studenten brengen een andere zienswijze op de zorg mee, deze nieuwe perspectieven verrijken zowel studenten als docenten
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
De behoeften van betrokken werkgevers waren tijdens het traject niet voldoende scherp. We hebben geleerd om werkgevers nog meer en intensiever bij het verandertraject te betrekken, zoals een les organiseren over de relatie tussen werkgever en werknemer.
De toetsing van de deelnemende studenten is niet voldoende formatief gemaakt, bedenk daarom hoe formatieve toetsing eruit behoort te zien en hoe dit aan studenten wordt teruggekoppeld;
De impact van het solliciteren voor de studenten en werkgevers is onderschat. Schenk daarom voldoende aandacht voor de individuele begeleiding naar de juiste werkplek;