Context / probleemstelling of aanleiding
Probleemstelling (inclusief theoretische onderbouwing en onderzoeksvraag/vragen):
Motivaties en leerstrategieën van studenten zijn positief geassocieerd met studieprestaties1 en welzijn.2 Zowel studentkenmerken (geslacht en etniciteit) als onderwijsbeleid zijn gelinkt aan motivaties en leerstrategieën.1 We weten echter nog weinig over verschillende combinaties van motivaties en leerstrategieën bij studenten. Inzicht hierin kan bijdragen aan ondersteuning van studenten om succesvol en mentaal gezond de opleiding te doorlopen. De huidige exploratieve multi-cohort studie onderzocht welke studentprofielen onderscheiden kunnen worden op basis van studentmotivaties en leerstrategieën en hoe deze samenhangen met onderwijsbeleid (norm bindend studieadvies [bsa]) en studentkenmerken (geslacht en migratieachtergrond). Tot slot werd de samenhang van de gevonden profielen met ervaren stressniveau en studieprestaties in jaar 1 van de geneeskundeopleiding onderzocht.
Methode:
Eerstejaars Bachelor studenten geneeskunde van het Erasmus MC hebben tussen november en januari de Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) ingevuld (n=1894, 77.1% respons). Studentprofielen werden geïdentificeerd met Latente Profiel Analyse (LPA) op basis van scores (range: 1-7) op motivaties (waarde, self-efficacy en testangst) en leerstrategieën (diep leren en resource management). Van de steekproef kwam 51.6% van de studenten uit cohort 2014 t/m 2016 (51.6%; bsa: 60/60 EC; hogere prestatienorm) en 48.4% uit cohort 2017 t/m 2019 (bsa: 45/60 EC; lagere prestatienorm). Verder was 72.1% vrouw en had 29.4% een migratieachtergrond. Studieprestaties werden gedefinieerd als het al dan niet hebben behaald van alle studiepunten aan het eind van het eerste jaar. Studenten van cohort 2014 (n=213, 51.7% respons) en cohort 2018 (n=196, 47.9% respons) vulden in mei van het eerste jaar ook de Perceived Stress Scale (PSS-14, range: 0-56) in.
Resultaten (en conclusie):
De LPA identificeerde drie studentprofielen: De hoog-angstige zelfregulerende student (36.6%; hoog-angstige ZRS), de laag-angstige zelfregulerende student (34.9%; laag-angstige ZRS), en de student met onbenut potentieel (28.5%). De hoog-angstige- en laag-angstige ZRS scoorden beiden significant bovengemiddeld op waarde (beiden 5.9/7), self-efficacy (5.1/7 en 5.3/7), diep leren (5.1/7 en 4.9/7), en resource management (beiden 5.5/7). De hoog-angstige en laag-angstige ZRS verschilden sterk op het onderdeel testangst (5.5/7 vs. 3.2/7, t=56.495, df=1351.9, p<.001, groot effect). De groep studenten met onbenut potentieel scoorde significant onder gemiddeld op waarde (5.3/7), self-efficacy (4.4/7), diep leren (4.1/7), en resource management (4.5/7) en scoorde gemiddeld op testangst (4.5/7). De hoog-angstige ZRS kwamen relatief vaker voor onder het bsa-beleid met hogere prestatienorm vergeleken met de lagere prestatienorm (39.8% vs. 33.2%, X2=8.769, df=1, p<.01, klein effect) en bij vrouwen vergeleken met mannen (40.6% vs. 26.3%, X2=33.035, df=1, p<.001, klein effect). Er waren geen significante verschillen tussen profielen m.b.t. migratieachtergrond. De drie gevonden profielen hingen samen met ervaren stress later in het jaar, waar de laag-angstige ZRS een significant lager ervaren stressniveau hadden (PSS=23.9/56) vergeleken met zowel de hoog-angstige ZRS (PSS=28.7/56; t=5.25, df=274.17, p<.001, middelgroot effect) als de studenten met onbenut potentieel (PSS=28.2/56; t=4.11, p<.001, middelgroot effect). Studieprestaties verschilden significant tussen alle drie de profielen, met 82.5% optimale studieprestaties bij de laag-angstige ZRS, 71.9% bij de hoog-angstige ZRS en 65.2% bij de studenten met onbenut potentieel (X2=47.465,df=2, p<.001, klein effect).
Discussie (beschouwing resultaten en conclusie in het kader van de theorie):
We identificeerden drie studentprofielen op basis van motivaties en leerstrategieën, die samenhangen met studieprestaties en ervaren stressniveau in het eerste jaar van de opleiding. De profielen suggereren verschillende behoeften bij studenten en hierdoor bieden ze praktische implicaties. Geneeskundeopleidingen kunnen bijvoorbeeld de hoog-angstige ZRS ondersteuning bieden bij testangst, en de studenten met onbenut potentieel helpen bij de ontwikkeling van leerstrategieën. Dit kan positief bijdragen aan zowel prestaties als welzijn van studenten.
Referenties:
1. Kusurkar RA, Ten Cate TJ, Van Asperen M, Croiset G. Motivation as an independent and a dependent variable in medical education: a review of the literature. Med Teach. 2011;33(5).
2. Lyndon MP, Masters T, Yu T-C, et al. Medical Student Motivation and Well-being: A Systematic Review. EIMJ. 2016;8(3).